Tim Knol is een echte workaholic geworden in de laatste jaren. Een jaar geleden verscheen zijn vierde soloalbum ‘Cut The Wire’ en op 12 mei brengt hij alweer een nieuw album uit samen met The Bluegrass Boogiemen, getiteld ‘Happy Hour’. Met deze bluegrassband staan er voor komende maanden ook een aantal optredens gepland, waaronder op Lowlands. Maar voor het zover is tourt hij ook nog met het soloprogramma ‘Lost & Found 2’. Hiermee brengt hij naast eigen werk ook covers van veelal ondergewaardeerde artiesten. Zoals deze avond in het intieme Theater De Tuin in Leusden.

In een kleine akoestische setting met een aantal gitaren en een klein pickupje met lp’s speelde hij ruim anderhalf uur. Een aantal nummers van zijn vorige album ‘Cut The Wire’ kwamen voorbij, zoals ‘Whispering Heart’, ‘A Kid’s Heart’ en ‘Song for Grandma’. Als eerste cover kwam Tim Hardin’s ‘If I Were A Carpenter’ voorbij, dat één van de minst obscure covers van de avond was. Maar het werd geen college à la Leo Blokhuis. Daarvoor wist Tim het luchtig te houden en humoristische anekdotes en scherpe reacties op het publiek tussendoor. Zoals de reden waarom hij op zijn vorige album pas voor het eerst in zijn carrière gebruik heeft gemaakt van een synthesizer. Wat de reden is kan hij beter zelf vertellen dan dat ondergetekende dat hier uit de doeken gaat doen in een recensie.

Luchtig was het dus, en tussen de nummers door was er zelfs af en toe nog tijd voor een plaatje op de platenspeler die hij had staan. Zoals van het bluegrassduo The Louvin Brothers en het bizarre verhaal achter hun carrière. Het werd een combinatie die in kleine theaters perfect past.

Bij elkaar duurde het optreden slechts anderhalf uur (wat ook kwam door het feit dat hij in Amsterdam voor Record Store Day nog ergens moest optreden). Als toegift volgde er nog een sobere versie van zijn bekendste nummer ‘Sam’ op mandoline en de meest recente cover van de avond: ‘Thank You For Nothing’. Het was het einde van een avond die interessant was voor muziekliefhebbers, maar door de luchtigheid en droge humor niet al te belerend was.

Deel: