De Staat. Zelden was een bandnaam profetischer of beter van toepassing dan ‘De Staat’. We kennen allemaal nog wel de ophef die ontstond toen bleek dat de band in 2016 een fikse staatssubsidie kreeg toegekend voor 4 jaar lang. Was nog een akkefietje mee dat de manager van de band in het comité zat dat de beslissing over de subsidie had genomen, in ieder geval genoeg voer om de cultuur-katernen van de kranten een aantal dagen mee gevuld te houden. De band had de ophef allemaal niet zo zien aankomen en Torre Florim toonde zich in De Volkskrant een beetje een cry baby met de uitspraak: “Je houdt niks over en moet blijven investeren.”, om de ontvangen subsidie van in totaal bijna een miljoen euro goed te praten. Hoe rock ’n roll is dat nu eigenlijk als je weigert je klauwen uit je mouwen te steken, doordeweeks tegels te gaan voegen en dan maar rockheld worden in het weekend, zoals zovelen dat doen? Eigenlijk niet heel erg dus.

Soit. De band heeft nu dus, met behulp van ons belastinggeld het album ‘Bubble Gum‘ uitgebracht. ‘Bubble Gum’ klinkt enorm goed, de productie is state of the art en helemaal af. Ik denk dat een Nederlandse band zelden zo goed geproduceerd heeft geklonken. Het songmateriaal dat de band aflevert is ook goed. Heel moderne rock met immens vette, rockende ronkende synths. Echte live muziek ook waarbij je de headbangende crowds al helemaal voor je ziet.

Opener ‘KITTY KITTY’ laat meteen horen wat we van dit album mogen verwachten. Het is knap om synthrock zo te laten grooven. De track is ontegenzeggelijk zelfs dansbaar te noemen en gaat als een oorwurm je hoofd in. Dat Florim zijn Engels nog hoorbaar een behoorlijk Nederlands accent heeft is in dit geval te vergeven, aangezien de band toch een beetje van ons allemaal is en het Nederlandse stempel daarmee van groot belang.

‘Fake it till you make it’: Grappig zo’n titel en dan overmatig gebruik maken van auto-tune als stijlfiguur om de stem in tune te trekken. Misschien dat de rappende boys en girls bij TopNotch nu een disstrack gaan maken over de Staat en de herkomst van hun succes. ‘I’ m out of your mind’ en vooral ‘Phoenix’ zijn de prijsnummers op het album. Vooral ‘Phoenix’ is erg goed. Muse-achtige sfeer, erg goed gezongen en het nummer is spannend van begin tot einde. Met ‘Bubble Gum’ heeft de Staat ontegenzeggelijk een erg goed album afgeleverd.

De Staat is helaas vrijwel niet live te bewonderen met hun toch met subsidiegeld gemaakte fantastische album. Dat moet me toch even van het hart. De band gaat uitgebreid op tournee, door heel Europa, maar verschijnt welgeteld op twee (2) Nederlandse podia. AFAS is inmiddels tegen commerciële MOJO prijzen uitverkocht en dan spelen ze nog op het Dauwpop festival. Als ze ballen hadden gingen ze met ‘Bubble Gum’ een clubtour doen die ze van Vera in Groningen tot aan de Nieuwe Nor in Heerlen zou brengen, om alle mensen die nu ‘Bubble Gum’ gaan kopen de kans te geven ze live te zien voor twee joetjes. Misschien komt dat nog. Goed Album, dat wel. (8/10) (Caroline International)

Deel: