Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, december 1
    Trending
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Squeeze – ‘Cool for Cats’
    • Louis Cole vindt vrijheid in Muziekgebouw Eindhoven pas in de toegift
    • Diep respect voor Focus in De Bosuil
    • Album recensie overzicht: Ulver, Marilyn Manson en meer
    • Re-Play viert bijzondere mijlpaal in Rotterdam Ahoy
    • Danny Vera brengt Vera’s Nightclub naar Ahoy
    • Album recensie overzicht: Stargazers, Opeth en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 28 november 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Tim Knol – Cut The Wire
    CD Recensie

    Tim Knol – Cut The Wire

    By Peter van Cappelle21 januari 2018

    Na zijn derde album ‘Soldier On’ was het even tijd voor Tim Knol voor een adempauze. Ontwikkelingen als dat zijn halve band overstapte naar Douwe Bob en wat andere tegenslagen leidden ertoe dat hij even opnieuw op adem moest komen. Daarbij hielp een uitstapje met de garagerockband The Miseries. Nu, na 4 jaar, is er eindelijk weer een nieuw solo-album: ‘Cut The Wire’, waarbij de productie in handen lag van Anne Soldaat.

    Tim Knol is op zijn album altijd een singer-songwriter geweest van melodieuze liedjes. Meestal sober en puur gehouden. Daarin is ‘Cut The Wire’ geen uitzondering. Al vanaf opener ‘Whispering Heart’ wordt duidelijk dat hij dicht bij zijn roots is gebleven van Americana en Daryll-Ann (hoe kan het ook anders met Anne Soldaat als producer) en Johan-achtige invloeden. Toch is er wel degelijk een groot verschil met zijn vorige 3 albums. De productie is soberder gehouden en de liedjes zijn meer ingetogen en ook persoonlijker. Of beter gezegd: volwassener. Zonder dat daarbij de frisheid van de songs er vanaf is gegaan. Met ‘A Kid’s Heart’ en ‘Last Call’ laat Knol horen nog altijd goede frisse gitaarpopsongs te kunnen produceren. Maar het meest indruk maakt hij in kleine liedjes als ‘Blind Eye’, het sixties-achtige ‘Listen Love’, het Johnny Cash-achtige ‘Polaroids’ en het eerbetoon aan zijn overleden oma met het schitterende nummer ‘Song For Grandma’.

    Hoewel er misschien weinig nieuws onder de zon zal zijn wordt het bij Tim Knol niet te veel een herhalingsoefening. Hij weet op ‘Cut The Wire’ opnieuw indruk te maken met goed geschreven melodieuze popsongs waarmee hij trouw blijft aan zichzelf. (8,5/10) (Excelsior)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleThe Dutch Queen Tribute lieten de Groene Engel rocken
    Next Article Final day van Eurosonic 2018

    Related Posts

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Squeeze – ‘Cool for Cats’

    Louis Cole vindt vrijheid in Muziekgebouw Eindhoven pas in de toegift

    Diep respect voor Focus in De Bosuil


    RSS Muzikantenbank
    • Passie voor zingen?
    • Bassist en drummer gezocht voor regio songfestival.
    • Zanger gezocht voor AC/DC tribute band
    • Allround coverband zoekt bandleden
    • Professionele toetsenist op zoek naar professioneel collectief
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.