De Europese tour van Gavin DeGraw bracht hem met Koningsnacht al twee dagen naar Nederland. Twee uitverkochte avonden in Tivioli Vredenburg met wisselvallige recensies waren het resultaat. Oorspronkelijk was de kleine zaal van de Melkweg gereserveerd voor de Amerikaan, maar de verrassing van de avond was een bijna uitverkochte grote zaal in de hoofdstedelijke Melkweg.

An Acoustic Evening With Gavin DeGraw

De 40-jarige singer-songwriter heeft sinds 2005 al ruim 15 singles uitgebracht en kan hiermee makkelijk een avondvullende show geven. Toch koos hij bewust voor een kleine setting in zijn zogenaamde Gavin DeGaw-trio met Gitarist Billy Norris en drummer Mike Baker. Soms heb je niets meer nodig dan drie muzikanten en een gedrapeerd gordijn. Met een lading aan hits is een opening met mega-hits ‘Chariot’ en ‘Making Love With The Radio On´ een slimme keuze. Meteen de sfeer bepalen door in de tweede versnelling van start te gaan.

Gavin DeGraw staat niet bekend om zijn gezellige geklets tussendoor maar houdt het liefst een hoog tempo aan. Ook in de Melkweg werden er in het eerste half uur maar liefst acht nummers gespeeld. Gelukkig werd er niet ingeleverd op kwaliteit, want daarmee excelleerde DeGraw vanavond. In Utrecht werd er vooral geklaagd over waardeloos geluid en de ongeïnspireerde indruk die de zanger achter liet. In de Melkweg was daar helemaal niets van te merken in ieder geval.

Coverkoning

Naast hits als ´Best I Ever Had´ stond ook publiekslieveling ´Kite Like Girl´ op de setlist, Juist in deze nummers komt de heerlijke warme stem van Gavin volledig tot z´n recht. Het geluid in de Melkweg was trouwens tot in de perfectie afgesteld. Zowel de mensen op de overvolle balkons als de fans vooraan bij het podium hadden vanavond veel plezier door de technische man achter de knoppen.
Soms heeft een artiest een goede cover nodig om het respect te krijgen wat hij verdient. Gavin DeGraw heeft de lat nogal hoog gelegd voor zichzelf. Met Sam Cooks ´A Change Is Gonna Come´ en  Ray Charles´ `Hallelujah I Love Her So´ heeft hij gekozen voor twee briljante nummers waarmee zijn gitarist Billy Norris kon uitblinken.
Ook de vertolking van `Faith´ van George Michael, met een kleine Elvis Presley-imitatie, was een heerlijk intro voor ´Annalee´.

Charme en kwaliteit

Gavin DeGraw had in de Melkweg duidelijk een goede bui. Normaal komt hij nauwelijks van zijn pianokruk af, maar in de Melkweg zocht hij steeds vaker het contact met zijn publiek. Zijn charme en kwaliteit had duidelijk zijn effect op de fans en de totale sfeer. De afsluiters ´Soldier´ en ´Not Over You´ moesten het toch echt weer afleggen tegen zijn grootste hit ´I Don’t Want To Be´. Zeker in de akoestische setting kwamen deze vele malen beter tot hun recht dan de radioversies. Soms heb je niet meer nodig dan een gedrapeerd gordijn, twee fantastische muzikanten en… Gavin DeGraw.

Foto´s: Kevin Knipping

Meer foto’s op onze Facebookpagina

 

Deel: