Wekelijks komen er bij Maxazine vele tientallen albums binnen. Het is echter onmogelijk ze allemaal te behandelen, vandaar dat we een aantal albums uit de lijst hebben genomen en hieronder kort bespreken. Vandaag: Geezer en Xander and the Peace Pirates

Geezer – Geezer

Geezer - GeezerGeezer werd in 2010 in Kingston New York opgericht als een “Cosmic Stoner Blues” trio. Debuutalbum ‘Electrically Recorded Handmade Heavy Blues’ uit 2013 leunt ook nog zwaar op de bluesy slide gitaar van Pat. De EP ‘Gage’ met daarop het epische ‘Tales of Murder and Unkindness’ laat al een verschuiving zien richting stonerrock. Op haar nieuwe album, simpelweg ‘Geezer’ genoemd is de transformatie compleet. Spacerock en stoner voeren de boventoon op dit tweede volledige album van Geezer.

‘Geezer’ is een album dat je vanaf de eerste riff bij de strot pakt om pas 8 nummers en 50 minuten later weer los te laten. ‘Geezer’ is een geweldig album van een band die zichzelf telkens opnieuw uitvindt. Was het debuutalbum nog een onvervalste bluesplaat, op ‘Geezer’ is het palet van de band uitgebreid met space- en stonerrock. Toch herken je nog steeds de voorliefde voor de blues in de onweerstaanbare grooves. ‘Geezer’ is verplichte kost voor iedere stoner- en spacerock liefhebber, maar geen enkele liefhebber van passionele rock ’n roll kan eigenlijk om Geezer heen. ‘Geezer’ is een van de allerbeste rock albums van 2016! (9/10) (Ripple Music) (Door Joost Wijdeven, RockMuZine.nl)

Xander and the Peace Pirates – 11:11

De broers Keith (zanger/gitarist) en  gitarist Stu(art) Xander richtten Xander and the Peace Pirates in 2011 op. Het album ’11:11′ is opgenomen in de Wisseloord studio’s (Hilversum) en werd uitgebracht op 11 november. ’11:11′ heeft 11 nummers. Met een mix van soul, blues en rock delen ze hun ideeën over vrede, liefde en harmonie. Er wordt prima gespeeld met volume-en tempowisselingen. Keith zingt met emotie op zijn stem en zijn woorden raken je.

Het ritme wisselt een paar keer en zeker de iets langzamere gedeeltes zijn om van te genieten. Daarin komt hun muziek beter zijn recht. Keith laat horen dat hij best een hoog bereik heeft. De muziek is niet al te ingewikkeld. Maar dat hoeft lang niet altijd. Dit is gewoon geniet-muziek, gespeeld met gevoel. Xander and the Peace Pirates zorgen er bij het openingsnummer voor dat je in een aangename flow kwam. Dat gevoel weten ze bijna overal vast te houden. Keith weet diverse keren te raken met zijn stem. (7,5/10) (V2 Records) (Door Esther Kessel-Tamerus, BluesZine.nl)