Dit weekend is Paaspop traditiegetrouw weer de opener van het festivalseizoen en is Maxazine aanwezig met een groot team om verslag te doen van de vele optredens en natuurlijk de geweldige sfeer. Ook op Twitter en Instagram (@MaxazineNL) en Facebook worden regelmatig foto’s geplaatst van artiesten en publiek. De verslagen worden steeds weer bijgewerkt met foto’s, dus hou de Maxazine in de gaten.

Dansen op de opzwepende beats van Paus

©Ariane van Ginneke- Paus (2)

Om half 5 precies werd het lint voor het podium van de Jack Daniels stage doorgeknipt om Paaspop officieel voor geopend te verklaren. Aan het Portugese Paus de eer om af te trappen. De naam Paus heeft niets met de katholieke voorman te maken, maar het betekent toverstokken in het Portugees. Paus is in die zin bijzonder dat alles om de beat draait. Voor op het podium stonden 2 naar elkaar toegekeerde drumkits. Op de verhoging daarachter namen de bassist en de keyboardspeler plaats. De twee drummers van de band zijn allesbepalend voor de sound van Paus. Van een zomerse samba naar een spervuur van beats, alles begint bij de drummers. Paus bleek de perfecte opener van Paaspop, de opzwepende beats zetten de Jack Daniels aan tot dansen om de spieren op te warmen.[JW]

Een heavy metal hoogmis met PowerWolf op Paaspop

©Ariane van Ginneke- Powerwolf (2)

Het podium van de Phoenix is omgebouwd tot een soort kruising van kerkhof en kerkgebouw met de keyboards weggewerkt als adelaar. De leden van de Duitse powermetal band Powerwolf betraden het podium in vol ornaat, beschilderd als zombies.De show van Powerwolf stond bol van de christelijke symboliek en bombast, onder andere door de soms gregoriaans aandoende zang in Latijn. Deze klassieke invloed is niet zo raar als je weet dat zanger Attila Dorn opgeleid is als opera zanger.Een aantal meegereisde fans, uitgedost als hun idolen zweepte het publiek mee op. Het publiek in de Phoenix vond het prachtig en deed enthousiast mee met de samenzang en overal werden luchtgitaren bespeeld.[JW]

Moshpits, crowdsurfers en gierende gitaren bij John Coffey

©Ariane van Ginneke- John Coffey (3)

John Coffey flikt het alweer: vanaf de eerste oerschreeuw van zanger David tot aan de laatste riff van de show stond de Phoenix volledig op z’n kop. Nog voor het einde van de opener ‘Broke Neck’ zong David al crowdsurfend over het publiek. De toon was gezet voor een memorabele show. Links en rechts schoven crowdsurfers over het publiek en er werd een gigantische cirkelpit georganiseerd. “Deze pit gaat niet door als hij niet minstens om twee palen heengaat” zo zweept David het publiek op.
Maar het is niet allemaal ongecompliceerde lol van John Coffey; de band kreeg de Phoenix volledig stil door ‘House for thee” op te dragen aan alle vluchtelingen die gestorven zijn op zoek naar een beter leven. Met John Coffey in deze vorm kan Peter Pan Speedrock met een gerust hart met pensioen gaan. [JW]

Baroness sluit eerste dag Paaspop af met spijkerharde riffs

©Ariane van Ginneke- Baroness (2)

Het verhaal van Baroness is bijna net zo angstaanjagend als prachtig. Tien jaar geleden keken de leden de dood in de ogen toen de tourbus van een viaduct het ravijn in dook. Het plezier bij elk optreden is dus vanaf de eerste minuut van de gezichten af te lezen. Terwijl de Golden Earring hun grootste hits op de main voorschotelde was de sfeer op de Jack Daniels Stage uitgelaten.

Alle metalheads van Paaspop hadden zich verzameld voor het podium van de Jack Daniels voor Baroness. Spijkerhard, muzikaal en geïnspireerd overtrof Baroness alle verwachtingen. Na een van de hoogtepunten van de show, het slow burning ‘If I Have to Wake Up (Would You Stop the Rain?)’ barstte een oorverdovend gejuich uit. Baroness heeft alles wat je van een stoner metalband verwacht, dikke riffs, grommende bassen en gepassioneerde zang. Wat mij betreft dé ontdekking van de eerste Paaspop dag.

©Ariane van Ginneke- Baroness (1)

Teksten: Joost Wijdeven
Foto’s: ©Ariane van Ginneke

 

Deel: