Twee jaar na haar titelloze solodebuut keert Lilian Vieira terug met de opvolger ‘Tanta Coisa‘. Opnieuw vormt haar moederland Brazilië de rode draad in tekst en muziek. Naast de gebruikelijke samba, bossa en jazz grijpt de zangeres terug naar traditionele stijlen als de choro, maratuca en afoxé.

De pittige openingstrack ‘Samba Wip’, over de liefde, combineert op geslaagde wijze samba funk met de traditionele samba. Prikkelende ritmes en zonnige melodieën uit West-Afrika bevolken het verrassende ‘India Brasileira’. Het frivole ‘Estação Primeira’ vormt een charmante ode aan de oudste samba-scholen van Rio de Janeiro. Slechts enkele momenten neemt Vieira gas terug, zoals de ingetogen songs ‘Vazia’ en ‘Indio’ illustreren. De zangeres klinkt in deze liedjes melancholisch op een bed van dromerige toetsen en warme akoestische gitaarpartijen.

Smeuïg

Vieira’s groep zwiert als een organische eenheid. De Fender Rhodes en Hammond van Wiboud Burkens kleuren de liedjes op ‘Tanta Coisa’. Bovendien zorgt Burkens ook deze keer voor een smeuïge productie. Udo Demandt excelleert met voortreffelijke percussie en Marijn van der Linden valt op met zijn kostelijke gitaarkunst. ‘Breno Viricimo’ zorgt dat het ritme doorpompt met verleidelijke baslijnen en de Braziliaanse special guest Gabriel Grossi verreikt de tracks ‘Vazia’ en ‘Criança’ met zijn fraaie harmonicaspel.

Heleboel

‘Tanta Coisa’ betekent in het Nederlands ‘een heleboel’. Dat verwijst mogelijk naar het scala aan stijlen en onderwerpen op het album. ‘Tanta Coisa’ is bij vlagen interessanter dan Vieira’s debuut. De liefde voor Brazilië klinkt in haar zang onverminderd enthousiast, grappig en emotioneel, terwijl de afwisselende muzikale omlijsting soms rauwer en puurder is. Wel hadden er best 2 extra nummers op gemogen, want 33 minuten is kort. Of is ‘Tanta Coisa’ een uitgebreide teaser voor Lilian Vieira’s nieuwe theatertour ‘Brasil Beyond De Bundas’? Een show die ongetwijfeld goed is voor een heleboel Lilian! (8/10) (Coast to Coast)

Deel: