Dat het duo She & Him, bestaande uit actrice Zooey Deschanel en singer-songwriter en producer M. Ward, er niet vies van zijn om covers op te nemen hebben ze op hun afgelopen vier albums wel bewezen. Voor de albums ‘Volume One’ (2008), ‘Two’ (2010) en ‘Three’ (2013) schreef Deschanel het grootste deel van de nummers, maar daartussen zaten ook covers van o.a. The Beatles, Blondie, Teresa Brewer en Smokey Robinson. Daarnaast kwam hun kerstalbum uit 2011, ‘A Very She and Him Christmas’, ook een coveralbum met traditionele kerstsongs. De titel van hun nieuwe album ‘Classics’ dekt dan ook behoorlijk de lading, waarop ze 13 covers hebben opgenomen.

She-and-Him-classics2014Op hun vorige albums kon je niet heen om hun voorkeur voor producties uit het verleden. De invloed van Phil Spector’s “Wall of Sound”, Beach Boys-achtige koortjes en country was overduidelijk erin terug te horen. Wat misschien wel een verschil maakt vergeleken bij die albums is dat dit album voornamelijk een jazzalbum is met jazz-traditionals of easy listening songs van voor 1975. Dat wil zeggen dat de meest recente nummers de Charles Aznavour cover ‘She’, ‘Stay Awhile’ van Dusty Springfield en ‘Oh No Not My Baby’ van Gerry Goffin en Carole King zijn. Want het grootste deel zijn jazz standards van uit de periode 1934-1960. Die laatste twee komen het dichts in de buurt van de “Wall of Sound” achtige songs die zij eerder maakten. En eerlijk gezegd zijn dat ook wel de hoogtepunten van het album.

Maar toch blijkt al vanaf opener ‘Stars Fell On Alabama’ dat Zooey d’r hand voor dat materiaal niet om te draaien. Haar stem past er perfect bij het materiaal en vooral dat maakt het prettig om ernaar te luisteren. Zo is hun cover van ‘Unchained Melody’ niet eens ver weg van de versie waarmee The Righteous Brothers ooit een grote hit scoorden.

Het muziekgenre moet je wel liggen. Hun eigen “wall of Sound” en alt. Folk-achtige producties van hun vorige albums zijn dan ook wel interessanter. Maar ze hebben van dit album met voornamelijk jazz standards geen standaard jazzalbum gemaakt waarbij het showtrap gehalte hoog is. Ze hebben het vrij sober gehouden waardoor het beter tot zijn recht komt en daarmee hebben ze opnieuw een fijne coverplaat afgeleverd. (8/10)(Columbia)

Deel: