In een week die toch al best druk was – we gingen een nachtje dansen op We Are Electric, liketen de Facebookpagina van Trijntje Oosterhuis, zagen de meest grappige videoclip van Kanye West ooit en bleven op voor het nachtconcert van Sheila E in de Effenaar – kregen we ook nog de uitnodiging de show van live mash-up band Memphis Maniacs bij te wonen. ‘Tijdens deze zogeheten Mega Mash-Up Invasion – een spectaculair concert van ruim twee uur waarbij de Memphis Maniacs zowel gloednieuwe als verbouwde ouwe mash-ups spelen – komt een aantal verrassende gastmuzikanten langs.’ Tel hierbij op dat de band zo gul was om ons van een vip-ticket te voorzien en we waren alweer onderweg.

Memphis Maniacs is een collectief van vijf Nijmeegse muzikanten, opgericht in 2005. Ze schrijven zelf geen muziek en op Spotify is er dan ook geen nummer van ze te vinden. Wel lijken ze álle nummers van álle genres te kunnen spelen, en dat ook nog eens door elkaar. Het zijn de meesters van de mash-ups en met hun energieke feestshow speelden ze al meer dan 60 festivals hartstikke plat. Even werd door sommigen beweerd dat de band alleen maar succes had omdat ze uitsluitend op festivals speelden waar toch al publiek aanwezig was. Ha, dachten de Maniacs, we zullen jullie eens iets laten zien, en ze gingen in 2012 langs 20 Nederlandse podia met hun supersize clubtour. Uitverkochte zalen werden smeulend achtergelaten en hun succes was niet langer te ontkennen. Om niet in herhaling te vallen gingen ze dit jaar niet op tour en werd in plaats daarvan gekozen voor één megaconcert met plek voor ruim 4.000 fans, die toch echt enkel en alleen voor de Maniacs kwamen.

Gastheer/presentator van deze vrijdagavond in het Eindhovense Klokgebouw was Marco Roelofs die we nog kennen van toen hij frontman was van punkband Heideroosjes. Presenteren is voor hem niks nieuws, jarenlang deed hij verslag van Pinkpop en interviewde hij grote bands als Rammstein en Placebo. Nadat supportband Cirque Valentin het podium inwijdde, adviseerde Roelofs het publiek zich over te geven aan de Memphis Maniacs. Met een luid gejoel lied de zaal weten klaar te zijn voor de invasie.

Uit het ruim twee uur durende optreden bleek weer hoe uitgebreid, divers en compleet mesjokke de mash-ups van de band zijn. Lijstjes met oude en nieuwe hits werden compleet overhoop gehaald. Wie verzint het nu (en krijgt het voor elkaar) om ‘Poing!’ van Rotterdam Termination Source te mixen met AC/DC’s ‘Whole Lotta Rosie’ en ‘Take on Me’ van A-ha? En Madonna zal ook verbaasd opkijken als ze hoort dat ‘Material Girl’ gezongen werd door een kerel en dat het nummer gemixt werd met ‘Thunderstruck’. Een paar nummers stonden de zusjes Lesley en Michèle van der Aa de Maniacs met hun knappe verschijning en zang bij, en met Elco Weitering – hij is de zanger van de uit Eindhoven afkomstige Def Americans, de bekendste Nederlandse Johnny Cash tribute band – op het podium werd ‘Viva la Vida’ van Coldplay vermengd met ‘Folsom Prison Blues’ van Cash en ‘Call me Al’ van Paul Simon, dat haast vanzelfsprekend werd veranderd in ‘Call me Johnny’. Will Rendle, frontman van Will & The People, zorgde er met zijn bijdrage voor dat ook nog even een internationale sfeer aan de show werd toegevoegd.

Het bleek ook deze keer weer, deze mash-up meesters breien zonder moeite metal, pop, rock, dance en hiphop aan en door elkaar en krijgen een hele zaal door het dolle heen. Zelf hadden we na twee uur wel weer genoeg van ons spelletje ‘raad-je-plaatje’ en hoe geniaal en creatief we de band ook vinden, voor ons blijft Memphis Maniacs toch vooral een feestband waar we een goed uithoudingsvermogen en een flinke lading bier bij nodig hebben.

Deel: