CNR Entertainment brengt op 1 juni aanstaande het derde album van symfonische rockers DELAIN uit, ‘We Are The Others’. ‘We Are The Others’ wordt op 13 april vooraf gegaan door de single ‘Get The Devil Out Of Me’, samenvallend met de start van de Europese tournee van de band die eind mei en begin juni Nederland aandoet en eind dit jaar een tweede ronde door het land doet. De show in het Utrechtse Tivoli is in verband met de albumrelease verplaatst van 22 april naar 7 juni. De show in P60 is verplaatst van 25 mei naar 26 oktober.

Met frontvrouw Charlotte Wessels als boegbeeld, is DELAIN het geesteskind van toetsenist Martijn Westerholt. Waar laatstgenoemde het eerst nog als een project met wisselende muzikanten benaderde, is DELAIN anno 2012 een hechte band die als eenheid verantwoordelijk is voor het bandgeluid. Als collectief heeft DELAIN twee maanden lang keihard gewerkt aan We Are The Others, onder leiding van het Tripod Producer team bestaande uit top-producer Jacob Hellner (Rammstein, Clawfinger, Apocalyptica) en het Epicentre team, Fredrik Thomander en Anders Wikström (Scorpions, Backyard Babies). “Jacob heeft ons allemaal tot op de grenzen van ons kunnen gestimuleerd en moedigde ons aan daar zelfs overheen te gaan. Hij wist exact hoe hij het beste uit alle individuen kon halen, uit ons als collectief en uit onze liedjes”, aldus Westerholt. Het verfrissende nieuwe geluid van DELAIN hoor je goed terug op single Get The Devil Out Of Me en op bijvoorbeeld Are You Done With Me?, tracks met onweerstaanbare ‘hooks’, of op het ronkende duet Where Is The Blood met Fear Factory-frontman Burton C. Bell.

De tekst van de titeltrack ‘We Are The Others’ is geïnspireerd op een tragisch voorval uit 2007, toen het Britse meisje Sophie Lancaster samen met haar vriend werd mishandeld door een gewelddadige groep jongeren. De reden? Hun ‘alternatieve’ uiterlijk. De twee belandden in een coma in het ziekenhuis, waar Sophie Lancaster bezweek aan haar verwondingen (zie: http://sophielancasterfoundation.com). “Omdat we zelf onderdeel zijn van een subcultuur, raakte het ons diep. Maar je moet en kan het niet als geisoleerd incident zien”, aldus Wessels. “Wereldwijd worden mensen tot op het gewelddadige af gediscrimineerd om hun culturele of etnische achtergrond. We Are The Others is een lijflied voor iedereen die al dan niet bewust afwijkt van algemeen als ‘de norm’ geaccepteerd wordt.”

“De totstandkoming van We Are The Others was doordat iedereen het beste uit elkaar wilde halen enorm intensief”, zo vindt Charlotte. “Tegelijk was het een vruchtbaar en inspirerend proces, juist de uitdagingen hebben het beste uit ons naar voren gehaald, en ik ben daadwerkelijk verliefd op zo’n groot aantal nummers op het album! Daarnaast zijn we als band enorm blij met onze fans die tijdens het proces en nu in de aanloop naar de release onwijze support hebben getoond. Voor hen doen we het en we kunnen zeker nu de tourdata vast in de agenda staan niet wachten om met het nieuwe materiaal op pad te gaan en iedereen er mee over te blazen.”

Deel: