het nieuwe album ‘Country’ van Baptiste W. Hamon is afgelopen week verschenen.
De sympathieke Parijzenaar maakte al drie albums op het snijvlak van americana en chanson, op het toepasselijk getitelde vierde album verschuift het accent naar classic country en honky tonk, met Franstalige teksten. Naast nummers van eigen hand kent het album ook een tweetal covers van Eddy Mitchell en Hugues Aufray, Franse artiesten die Hamon voorgingen in het spelen van americana in de moedertaal.
“Country music is what made me want to write songs twelve years ago. I’ve always considered the genre to be incredibly poetic and subversive, with artists like Townes Van Zandt, Loretta Lynn, or Willie Nelson, and more recently, Sturgill Simpson or Margo Price. Yet, in France, it still carries the image of being somewhat dusty and outdated. By combining my passion for French song and poetry with the rhythms and aesthetics of country music, I hope to offer a new perspective on this rich and diverse genre with this album.”
— Baptiste W. Hamon
De release van debuutalbum ‘L’insouciance’ in 2017 leverde Baptiste W. Hamon, tot zijn eigen, aangename verrassing, veel media-aandacht en optredens op in Nederland, met festivals als Into The Great Wide Open en TakeRoot, een interview in de Volkskrant en TV-optredens bij De Avondetappe en Vrije Geluiden. “Met uitzondering van een aantal shows in Texas in 2016 – toen ik op South By South West speelde -, had ik nog nooit buiten een Frans sprekend land opgetreden. Om geconfronteerd te worden met een publiek dat niet vloeiend Frans spreekt, als ze het überhaupt al spreken, vond ik vooraf erg spannend en zag ik als een grote uitdaging. Ik werd geraakt door de vriendelijkheid van de mensen die ik in Nederland heb ontmoet, en hun muziekkennis. Ze bleken veel van Franse muziek te weten, maar ook van Amerikaanse folk, de twee genres waar ik veel affiniteit mee heb. Dus ik had al gauw het gevoel dat mijn muziek begrepen werd.”
Ook rondom het verschijnen van opvolger ‘Soleil, Soleil Bleu’ (2019) waren de kritieken lovend, met optredens in onder meer Paradiso en op het Once In A Blue Moon festival. Het in 2022 verschenen album ‘Jusqu’à La Lumière’ kon rekenen op jubelkritieken van onder andere Trouw en Parool, dat jaar toerde hij door Nederland met onder andere een show op Ramblin’ Roots in TivoliVredenburg. Naar aanleiding van de release van ‘Country’ komt Baptiste W. Hamon in 2025 weer naar Nederland voor optredens.
De eerder verschenen single ‘Oh que j’aime la musique country’ is voorzien van een vermakelijke video. Een eerbetoon aan iconische Amerikaanse muziekshows, waarin Baptiste (tot zijn grote plezier) wordt meegesleurd door verschillende beeldbepalende tijdperken uit de omvangrijke geschiedenis van de countrymuziek.