Bij het lezen van de titel 'Chanson D'Amour' komt bij mij gelijk het vervolg 'ra dada dada' op…. 'Chanson D'Amour' was een van de grootste hits van de band die ik deze keer ga bespreken in 'Do you remember ….. '. Ze staan bekend om hun mix van jazz, big band en populaire muziekstijlen. Niet alleen 'Chanson D'Amour' werd een hit, ook 'The Boy From New York City' deed het heel goed. Deze keer in 'Do you remember ….. The Manhattan Transfer'.

The Manhattan Transfer is een Amerikaamse zogeheten "Easy Listening" groep, opgericht in 1969 te New York door Tim Hauser, Erin Dickins, Marty Nelson, en Pat Rosalia. Een goede vriend, Gene Pistilli, begon ook al snel deel uit te maken van de band, componeerde nummers voor ze maar nam ook met ze op. Ze tekenden een contract bij Capitol Records en in 1971 kwam hun eerste album getiteld 'Jukin' uit. In 1973 werd er een "nieuwe" Manhattan Transfer opgericht, dit keer wederom met Tim Hauser, maar met verder een totaal andere samenstelling: Tim Hauser, Alan Paul, Janis Siegel, en Laurel Massé. Hauser verklaarde dat de wisseling van samenstelling het gevolg was van het feit dat Pistilli meer de R&B kant op wilde, Hauser was steeds meer geïntersseerd geraakt in de Jazz en Swing.

Na een aantal optredens had de Manhattan Transfer een flinke fanschare opgebouwd. Tijdens een van deze optredens in het Reno Sweeney raakte de oprichter en voorzitter van Atlantic Records, Ahmet Ertegün zeer gecharmeerd van de band en bood ze een contract aan. Het eerste album wat ze op dat label uitbrachten was 'The Manhattan Transfer' (1975), met daarop hun eerste succesvolle single 'Operator'. Tijdens de zomer van datzelfde jaar hadden ze hun eigen tv-programma op CBS. Niet alleen in de V.S. maar ook in Europa groeide hun populariteit, hun twee opvolgende albums, 'Coming Out' en 'Pastiche' brachten hun een aantal flinke hits in het Europese.

{slide=The Manhattan Transfer – 'Chanson D'amour'}http://www.youtube.com/watch?v=S77I7ZaQdVU{/slide}

Één van deze hits was Wayne Shanklin's 'Chanson D'Amour', welke in 1977 de toppositie behaalde in de U.K. en in Australië, helaas lukte het in de V.S. niet om met dit nummer de hitlijsten te halen. 'Coming Out' en 'Pastiche' werden opgevolgd door een live album, getiteld 'The Manhattan Transfer Live', opgenomen in de U.K. waar het in de hitlijsten de top 5 haalde. Kort na de opnames van 'The Manhattan Transfer Live' raakte Laurel Massé zwaar gewond tijdens een auto ongeluk en werd vervangen door Cheryl Bentyne. De derde line-up bestaat tot op heden nog steeds.

 

{slide=The Manhattan Transfer – 'Twilight Zone/Twilight Tone'}http://www.youtube.com/watch?v=EVm6ZEQt71c{/slide}

Het volgende album, 'Extensions', kwam uit in 1979 en zorgde voor hun tweede Amerikaans succes, de disco hit 'Twilight Zone/Twilight Tone', geschreven door Alan Paul and Jay Graydon als een tribute aan een uit de 60's daterend tv-programma van CBS. Het nummer haalde in de U.K. de top 30, waar de groep hun opwachting bleef maken tijdens populaire tv-shows als 'The Two Ronnies'. Het album 'Extensions' bevatte ook een cover van Weather Report's nummer 'Birdland'. Het werd één van de populairste Jazz nummers van 1980, ze mochten voor het nummer hun eerste Grammy ontvangen voor "Best Jazz Fusion Performance", en Janis Siegel kreeg een grammy voor "Best Vocal Arrangement for Two or More Voices". 

{slide=The Manhattan Transfer – 'Birdland'}http://www.youtube.com/watch?v=6QOQr0gzS48{/slide}

In 1981 maakte The Manhattan Transfer muziekgeschiedenis door de eerste groep te zijn welke Grammy awards won in zowel de categorie jazz alamede populair in datzelfde jaar. 'Boy from New York City and Other Hits' (een cover van het uit 1965 daterende succesnummer van de Ad Libs) behaalde de top 10 positie in de Billboard 200 en zorgde wederom voor een Grammy voor "Best Pop Performance by a Duo or Group with Vocal", en het nummer 'Until I Met You (Corner Pocket)' een Grammy voor "Best Jazz Performance, Duo or Group". Deze beide nummers verschenen op hun vijfde album 'Mecca for Moderns'. De Grammy's beleven maar komen, in 1982 wonnen ze er wederom een, dit keer voor het nummer 'Route 66', in de categorie 'Best Jazz Vocal Performance, Duo or Group'. Het nummer stond op de soundtrack van de film 'Sharky's Machine', met in de hoofdrol Burt Reynolds.

{slide=The Manhattan Transfer – 'Boy from New York City'}http://www.youtube.com/watch?v=bn7vWeTxUhw{/slide}

In de loop van 1983 brachten ze het album 'Bodies and Souls' uit waarvan er twee R&B hitjes kwamen, te weten 'Spice of Life', wat de 40e plaats haalde in de Amerikaanse – en de 19e in de Britse hitlijsten, en het nummer (een ballad) 'Mystery' wat het een stuk minder deed in de U.S. en de U.K., werd in 1986 door Anita Baker opgenomen voor haar album 'Rapture'. In 1985 brachten ze wederom twee albums uit, te weten 'Bop Doo-Wopp', een album met zowel live als studio opnames, en het album 'Vocalese'. Met maar liefst twaalf Grammy nominaties was 'Vocalese' een enorm succes (alleen Michael Jackson mocht voor zijn album 'Thriller' meer nominaties ontvangen). Voor twee categoriëen wonnen ze de Grammy, voor "Best Jazz Vocal Performance, Duo or Group" en "Best Arrangement for Voices".

{slide=The Manhattan Transfer – 'Spice Of Life'}http://www.youtube.com/watch?v=_6wI4wYxk5Q{/slide}

'Vocalese' werd gevolgd door een live album getiteld 'Live'. Dit concert, opgenomen in Japan, werd uitgebracht op VHS en op DVD, met de titel 'Vocalese Live'. Voor hun volgende album 'Brasil' ging de band naar het zuiden om samen te werken met de Braziliaanse tekstschrijvers en musici Ivan Lins, Milton Nascimento, Djavan en Gilberto Gil. Ook 'Brasil' won een Grammy voor "Best Pop Performance by a Duo or Group with Vocal". Het duurde tot 1991 eer ze weer een album uitbrachten 'The Offbeat of Avenues', dit op het Sony Music label met daarop origineel materiaal geschreven of meegeschreven door de leden van het kwartet. Deze samenwerking leverde hun tiende Grammy op, dit keer voor het nummer 'Sassy'.  

{slide=The Manhattan Transfer – 'Sassy'}http://www.youtube.com/watch?v=HczSTkRLQ2A{/slide}

Hierna volgde er in 1992 een kerstalbum getiteld 'The Christmas Album', na teruggekeerd te zijn naar Atlantic Records kwam brachten ze 'Tonin' uit, een collectie van R&B en populaire nummers uit de 60's. Bij Atlantic kwamen nog 'The Manhattan Transfer Meets Tubby the Tuba' (een album voor kinderen) en 'Swing', met daarop een verzameling nummers uit de 30-er jaren. Hun laatste wapenfeit voor Atlantic was 'The Spirit of St. Louis' (2000), een hommage aan Louis Armstrong. In 2003 tekenden ze een contract bij het Telarc label en releasden datzelfde jaar nog 'Couldn't Be Hotter', een live opname met voor het grootste deel nummers van het 'The Spirit of St. Louis' album.

{slide=The Manhattan Transfer – 'Mystery'}http://www.youtube.com/watch?v=cXXUvtTFkRQ{/slide}

Het jaar daarop brachten ze een mix van oudere en originele nummers in de stijlen pop, jazz, funk, enzovoort uit in de vorm van het album 'Vibrate'. Aan 'Vibrate' werkten een aantal bekende musici mee waaronder bassist Will Lee, en Steve Hass op de drums. Hun tweede kerstalbum 'An Acapella Christmas' volgde in 2005 en in 2006 kwam 'The Symphony Sessions' uit, een collectie van hun meest bekende nummers, opgenomen met een orkest en het album 'The Definitive Pop Collection', een dubbel-cd van hun Atlantic Records jaren. Ook namen ze voor het eerst een titelsong voor een film op, "Trail of the Screaming Forehead". Eind 2006 kwam er een nieuwe concert DVD uit, 'The Christmas Concert'. 

{slide=The Manhattan Transfer – 'Free Samba'}http://www.youtube.com/watch?v=qwn-ljOFXJw{/slide}

Hun laatste album, 'The Chick Corea Songbook' (2009), is een hommage aan het werk van de Amerikaanse Jazz muzikant Chick Corea. Tijdens het nummer 'Free Samba' is  Chick Corea zelf te horen. Andere gerenommeerde musici die aan het album hun medewerking verleenden zijn Airto Moreira, Scott Kinsey, Gary Novak, Steve Hass, Alex Acuna, Jimmy Earl, John Benitez, en Christian McBride. Sinds oktober 2011 zijn The Manhattan Transfer bezig met hun album gevuld met reeds opgenomen maar nooit afgemaakte nummers, dit ter viering van hun 40-jarig bestaan.

Deel: