De ‘oer-Nederlandse’ Tulp is in feite van oorsprong Turks, enkele honderden jaren geleden als geschenk uit Turkije naar Nederland gekomen. ‘Tulpenmanie’ is dan ook een titel met een knipoog, want ook Kubilay Kaya, ofwel Kayaman, is van oorsprong Turks. Toch is de 32-jarige in Bergen Op Zoom geboren rapper nog een klein beetje met die Turkse roots bezig, gezien zijn debuut-cd ‘Tulpenmanie’; vette rap met een Balkan Beat.

Voorheen scoorde Kayaman als als componist voor Ali B. en Yes-R, en was zijn muziek te horen in verschillende reclamespots en films. Nu eindelijk dan een eigen album, en op ‘Tulpenmanie’ probeert de rapper definitief af te schudden met de vooroordelen van zijn komaf. Ondanks dat hij na zijn geboorte weer enkele jaren in Turkije woonde en opgroeide lijkt Kaya zichzelf een volle Nederlander te voelen. “Ik ben een imigrantenzoon, geen crimineel”, zoals een deel van de tekst van ‘Wat maakt een man’, dat hij brengt met Eshan, dan ook luidt.

10% korting op zomerse verzamel albums (468x60)

De Ali B.-achtige rap op ‘Tulpenmanie’ wordt ondersteund voor old scool hiphop, ska, traditionals, reggae en weet ik niet wat nog allemaal meer, en maakt het album tot een aparte mix van stijlen. Veelvuldig maakt Kayaman zijn nummers met gitarist Tjerk Schoonheim (ex-Mark Oh, ex-) en de twee vullen elkaar al als spelen al jaren samen. Verfrissend en helder is de muziek op ‘Tulpenmanie’ dan ook duidelijk, en soms komen wat deuntjes terug die klinken als de jaren-oude Lenny Kuhr-riedeltjes. Echte tupenmanie.

Op ‘Arrogant’ probeert Kayaman nogmaals af te rekenen met de vooroordelen die Turken vaak tegenkomen in Nederland, en dat is zonde. De raps, de songs hebben zelf genoeg kracht om je te pakken, waardoor het krampachtige afrekenen zonde is. Niet nodig, want de rapper, die ooit op kamers woonde bij Ali B.’s moeder, is volledig ingeburgerd, en doet op ‘Sluit je niet af’ wat denken aan een Nederlandse Eminem. Ook vergelijkingen met Def P. en Extince komen met regelmaat in mijn gedachten en dat is zeker als een compliment op te pakken.

‘Tulpmania’ is Nederhop met Turkse invloed, en Kayaman laat zien dat rap niet meer in een hokje is te stoppen, waarvoor hulde! De aanstekelijke single ‘Koud’ hoorde je misschien al op de radio, maar de gehele cd ‘Tulpenmania’ hoort in feite op de Nederlandse radio thuis. (7/10) (Tulp Mania Entertainment)