Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    donderdag, december 4
    Trending
    • Pubquiz Eindhoven: waarom je met je team naar LAB-1 wil
    • Op roadtrip met Kensington in de Ziggo Dome
    • Kraftwerk in Afas Live: robots, nostalgie en een knipoog naar Eindhoven
    • Funkrock met power: Mother’s Finest laat Neushoorn beven
    • Ken Carson naar AFAS Live
    • FKA twigs kondigt Body High tour aan met show in Ziggo Dome
    • Judas Priest naar 013 Tilburg
    • Sleeping At Last naar Koninklijk Theater Carré
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Brabant»Brabant Live»Zuco 103 sluit de zomer zomers af in Muziekgebouw Eindhoven
    Brabant Live

    Zuco 103 sluit de zomer zomers af in Muziekgebouw Eindhoven

    By Norman van den Wildenberg19 oktober 2025

    Op zaterdag 19 oktober 2025 bracht Zuco 103 hun kenmerkende mix van Braziliaanse ritmes, jazzinvloeden en elektronische grooves naar het Muziekgebouw Eindhoven, in de serie Blue Note Club Sessions. Lílian Vieira (zang), Stefan Schmid (toetsen en productie) en Stefan Kruger (drums en productie) werden voor de gelegenheid aangevuld met bassist Alex Oele, wat de ritmesectie extra kracht gaf. Het kwartet liet zien waarom Zuco 103 al meer dan 25 jaar, samen met namen als Da Lata, Bossacucanova en Smoke City, pioniers zijn in de wereld van brazilectro, met een unieke combinatie van samba, bossa nova, jazz en elektronische invloeden. Hun performance bewees dat hun pioniersgeest en muzikaliteit nog springlevend zijn, met een balans tussen ritmische virtuositeit en persoonlijke verhalen.

    Het concert begon met ‘Maracatu Atômico’ van het album ‘Outro Lado’ (1999), een nummer dat bijna twintig jaar niet live te horen was. De nostalgische melodieën en krachtige percussie trokken het publiek meteen in de wereld van Zuco 103. Daarna volgde ‘Treasure’ van ‘Tales of High Fever’ (2002), een vroege hit. Kort na aanvang werd het nummer tijdelijk onderbroken door een technisch probleem, maar de band hervatte snel en de zaal kon weer meedansen.

    Lílian Vieira deelde persoonlijke verhalen die de nummers extra betekenis gaven en het concert intiem maakten. Bij ‘Mais Além’, een recente single uit 2002 over familie, vertelde ze over een familiefeest met 30 personen, biertjes drinken en een Volkswagenbusje, wat het publiek deed lachen en het nummer extra sfeer gaf. Tijdens een ander nummer speelde ze een anekdote uit over een vroeger vriendje dat vreemd was gegaan, tot hilariteit van de zaal.

    Voor ‘Bebete Vambora’ vertelde Lílian het verhaal van Jorge Ben Jor, die ooit met een andere band speelde en slechts twee akkoorden leek te kennen. Zo eentonig dat de band hem bijna eruit zette, totdat hij op een concert één eigen nummer mocht spelen: ‘Mas, que Nada!’. Het toeval wilde dat enkele mensen van platenmaatschappij Philips in de zaal zaten en Jorge meteen tekenden. ‘Bebete Vambora’, geschreven door Jorge Ben Jor en opgenomen door Zuco 103 voor ‘Tales of High Fever’, werd zo een muzikaal en historisch hoogtepunt van het concert.

    De setlist combineerde klassiekers en recent werk, met nummers als ‘Q Baiano’, ‘Peregrino’, ‘Outro Lado’, ‘Pororoca’, ‘Fome Total’, en nieuwere nummers zoals ‘Aruenda’ en ‘Na Luta’ van ‘Telenova’ (2023). Deze mix liet zien hoe Zuco 103 hun rijke muzikale geschiedenis combineert met voortdurende vernieuwing, van intieme ballads tot opzwepende grooves, funk en Afro-Cubaanse ritmes. Het publiek genoot zichtbaar van de combinatie van vertrouwde melodieën en frisse arrangementen, die zowel dansbaar als meeslepend waren.

    Bij de toegift kwam de band terug en deelde Lílian een anekdote over een oude aankoop in Brazilië: een telefoon die niet helemaal goed werkte, wat haar inspireerde tot het schrijven van ‘Caminho da Casa’. Het nummer, dat oorspronkelijk enkele Braziliaanse steden noemt, werd live vernuftig aangepast met Amsterdam en Eindhoven, wat het publiek extra betrok en enthousiast maakte.

    Het Zuco 103 concert in Muziekgebouw Eindhoven toonde een band die al decennia lang experimenteert en vernieuwt, en dat nog steeds met groot succes doet. Het optreden combineerde ritmische virtuositeit, meeslepende grooves, persoonlijke verhalen en Braziliaanse energie. Zuco 103 sloot de zomer op zomerse wijze af en liet het publiek een onvergetelijke middag beleven vol muzikaal plezier, improvisatie en intimiteit.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleParels van de Popmuziek: Het verhaal achter Rockwell – Somebody’s Watching Me
    Next Article Legendarische bassist Anthony Jackson overleden

    Related Posts

    Op roadtrip met Kensington in de Ziggo Dome

    Kraftwerk in Afas Live: robots, nostalgie en een knipoog naar Eindhoven

    Funkrock met power: Mother’s Finest laat Neushoorn beven


    RSS Muzikantenbank
    • Feestband in oprichting zoekt keyboardspeler, drummer en bassist
    • Gitarist omgeving Gouda
    • Bassist
    • Kick the habit zoekt ervaren drummer, zanger/zangeres en tenor saxofonist
    • Amy Winehouse unplugged; gezocht zang...
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.