Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, juni 29
    Trending
    • Suzan & Freek stelen de show op emotionele tweede dag Concert At Sea
    • Album recensie overzicht: Nikki Nair, Fred Hersch en meer
    • North Sea Round Town verbindt alle lagen van de bevolking
    • Bruce Springsteen hoopvol en politiek geëngageerd in Gelsenkirchen
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 27 Juni 2025
    • Yaya Bey – do it afraid
    • Concert at Sea opent in stijl
    • One Hit, Global Fame: 6 liedjes die van lokale artiesten wereldwijde fenomenen maakten
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»La Femme – Teatro Lucido
    CD Recensie

    La Femme – Teatro Lucido

    By Jan Vranken6 december 2022

    Na het enorme succes van het album ‘Paradigmes’ van vorig jaar, en hun succesvolle wereldtournee die daarop volgde, is de Franse uit Biarritz afkomstige band la Femme alweer terug met een nieuw album onder de titel ‘Teatro Lucido’.

    Tijdens de optredens afgelopen jaar kondigde de door artiesten als The Sparks, The Velvet Underground en Kraftwerk geïnspireerde band al aan dat het volgende album Spaanstalig zou worden. Was ‘Paradigmes’ nog een mindblowing album dat vooral geschikt is gebleken om grote concertzalen volledig plat mee te spelen, ‘Teatro Lucido’ is een stuk van een geheel andersoortige koek. La Femme toont lef door het succesvolle pad te verlaten en op geheel eigen wijze voor een andere muzikale koers te kiezen, waarmee de band en passant ook even duidelijk maakt veel meer te zijn dan een eendimensionale feestband, al had de oplettende luisteraar dat wel al door.

    ‘Teatro Lucido’ is muzikaal beïnvloed door de Spaanse en Zuid-Amerikaanse muziek. De band weet heel vernuftig hun eigen invloeden overeind te houden en te vermengen met exotische toonsoorten, ritmes en arrangementen. La Femme adapteert het gebruik van de frygische toonladder, waarin de kleine secunde zorgt voor wat veel mensen herkennen als die typische ‘flamenco’ sfeer. Het album begint met ‘Fugue Italienne’, een muzikale fuga die inderdaad begint als een pastiche van een 18de eeuwse fuga, inclusief castagnetten, maar dan overgaat in de zo typerende door vintage toetsen gedreven La Femme beat. De ideale live opener, waar de band tevens van de gelegenheid gebruikt maakt de muzikale biceps even te flexen. Een verrassende opener.

    Een van de hoogtepunten van het album is het nummer ‘Sacatela’, een nummer dat vooral door de meerstemmige zang en de herkenbare beat meteen de connectie maakt met het succesvolle ‘Paradigmes’. Het arrangement is echter veel rijker en geeft blijk van muzikaal vernuft dat de oren verwend. Op ’Y tu te vas’ vechten flamencogitaren, castagnetten en vintage synth sounds om voorrang bij de luisteraar. Ritmische handclaps maken speelse omwegen langs het ritmische thema. Speels, en interessant. De luisteraar wordt continu verrast en dan komt die gitaar weer terug. Heerlijk.

    Het titelnummer ‘Teatro Lucido’ grijpt in de basis dan weer terug op de succesformule van ‘Paradigmes’ en zal live een crowdpleaser blijken te zijn. Op ‘Ballade Arabo-Andalouse’ kan je als luisteraar de ogen sluiten en onwillekeurig voel je dan de tramuntana warm over je gezicht strijken. De opbouw is magistraal goed waarbij de blazers steeds meer naar de voorgrond treden en de al eerder genoemde vallende secunde het gevoel van ‘tristeza’ prachtig poneert.

    ‘Teatro Lucido’ is een gedurfd album, waarop La Femme laat zien een wolf in schaapskleren te zijn. Het imago van feestband en gimmick wordt ten overstaan van iedereen en vol vertrouwen afgeworpen. La Femme is here to stay en staat zo te horen pas aan het begin van een lange carrière die hopelijk nog vele verrassingen zoals dit album in petto heeft. Luisteraars die een vervolg op ‘Paradigmes’ verwachten zullen teleurgesteld zijn. Spaanse muziek-puristen zullen ongetwijfeld ernstig in de war zijn na het beluisteren van dit album, want: wat doen die synthesizers in hun flamenco? Ben je echter bereid om je oren de vrijheid te gunnen die ze verdienen, dan zou je zomaar verrast kunnen worden door La Femme, en heb je echt geen excuus meer om ze een volgende keer live te gaan zien. (8/10) (Idol)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip dinsdag 6 december: Altin Gün & Metropole Orkest @ Musis
    Next Article Future – 712PM

    Related Posts

    Suzan & Freek stelen de show op emotionele tweede dag Concert At Sea

    Album recensie overzicht: Nikki Nair, Fred Hersch en meer

    North Sea Round Town verbindt alle lagen van de bevolking


    RSS Muzikantenbank
    • Zanger/producer zoekt muzikanten
    • Drummer zoekt band
    • Music Brothers zoekt vervanger
    • Singer looking for Flashback band or musicians
    • The PhoNo 80's alternative tribute band zoekt zanger
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.