Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, september 14
    Trending
    • Popsterren maken gebruik van lifestyle branding
    • Win kaarten voor Justin Hayward in Muziekgebouw Eindhoven
    • Compact Disk Dummies – Discophonische trip in de NOR Heerlen
    • China Crisis in de Muziekgieterij: Nog steeds subliem
    • Album recensie overzicht: David Byrne, the Hives en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 12 september 2025
    • P. Bailey vergeet zijn ziel nooit
    • BEAT – Live
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Jack Savoretti – Europiana
    CD Recensie

    Jack Savoretti – Europiana

    By Jan Vranken1 juli 2021

    Dat Jack Savoretti niet een van de meest bescheiden artiesten is blijkt maar weer eens als hij zelf, in een interview met BBC’s Marc Savage, verklaart dat hij met zijn nieuwe album ‘Europiana’ een volledig nieuwe muziekstroming heeft uitgevonden. Laten we hem snel uit de droom helpen waarin hij nog steeds zit sinds zijn laatste album dat hijzelf ook al zo geweldig vond. ‘Europiana’ is ook weer gewoon dezelfde Jack Savoretti-kitsch. Savoretti beweert in datzelfde interview dat zijn nieuwe album een soort van soundtrack van zijn bevoorrechte leven is geïnspireerd door de muziek van Demis Roussos, Julio Iglesias, Gipsy Kings, Jacques Brel en de Italiaanse disco. Ook dat is goed te horen want het album klinkt, zoals alles van Savoretti, enorm kitsch en gedateerd.

    Als je het jezelf al aandoet om het album meer dan eens te beluisteren, zoals ik wel heb gedaan, dan komt een prangende vraag bovendrijven, namelijk waarom een platenmaatschappij in godsnaam al die dure productiemiddelen aan deze man ter beschikking stelt. Enige antwoord moet dan wel zijn dat er wereldwijd toch genoeg sherry drinkende, op zeewaardige jachten wonende ongelukkige cougars moeten zijn die dit leuk vinden en kopen. Onvoorstelbaar.

    Het album begint met ‘I remember us’; een verschrikkelijk cliché nummer waarin Savoretti het thema ‘familie’ naar boven wil laten komen. Whatever. Met ‘Secret Life’ de tweede track heb je ondertussen wel in de gaten in wat voor een nachtmerrie je terecht bent gekomen door dit album te luisteren. Zelden zo’n oppervlakkige en totaal nietszeggende flutmuziek gehoord. De chique, gelikte productie past er wonderwel goed bij. Het ene oor in en het andere weer uit. Savoretti presenteert zich als een bronstige stud met hijgerige stem en aangezette mannelijkheid. Een duet met David Hasselhof zou hij moeten overwegen.

    Dan volgt met ‘Who’s hurting Who’, de marketingtruc die we tegenwoordig wel vaker op albums tegenkomen. Je huurt Nile Rodgers in om slaggitaar te spelen en dan kan je er ‘featuring Nile Rodgers’ bij zetten om extra luisteraars te trekken. In het al eerder genoemde interview raakt Savoretti dan totaal in de war. Hij zegt daarin: “Having Nile on board was so important, because he is the godfather of ‘Europiana’ – and he didn’t even know it.” Om je ballen uit je broek te lachen. Het erge is dat Savoretti zichzelf serieus neemt.

    Enfin, zo gaat dit gedrocht van een album nog veel te lang door, gebukt onder zijn eigen pretenties. Dieptepunt is ‘The way you say goodbye’ waarin Savoretti enorm zijn best doet om Michael Bolton na te doen, maar ja er is al een Michael Bolton. Cliché na cliché wordt opgestapeld, de strijkersarrangementen doen pijn aan je tandglazuur. Kortom ‘Europiana’ is wederom een bombastische pretentieuze schijnvertoning zonder enige artistieke waarde , zonder enig muzikale diepgang, innovatie of vernuft. Het silicium niet waard waarvan de CD is gemaakt, daar hadden ze beter dakkapellen van kunnen maken. (3/10) (Lanza Music Limited)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFull Concert: Faith No More live @ Area4 Festival, Germany (2009)
    Next Article TOTO komt naast Ziggo Dome ook naar 013 in Tilburg

    Related Posts

    Win kaarten voor Justin Hayward in Muziekgebouw Eindhoven

    Compact Disk Dummies – Discophonische trip in de NOR Heerlen

    China Crisis in de Muziekgieterij: Nog steeds subliem


    RSS Muzikantenbank
    • Nerdy Skate & Ska Punkband ‘John Hanzo’ Zoekt Drummer!
    • Wij zoeken een tweede zangeres
    • Italiaanse band zoekt toetsenist (Noord-Holland)
    • Ervaren leadgitarist zoekt 90's rockband
    • Band in oprichting zoekt zanger en slaggitarist
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.