Een eigen weg volgen, wars van trends en populaire stromingen, is een weg die zonder een flinke dosis doorzettingsvermogen voor de meeste artiesten al snel stopt. Sharon Kovacs heeft echter haar hart gevolgd en de liefde voor muziek is de motor die haar al die tijd op de juiste weg heeft gehouden. Het doorzettingsvermogen en die mindset hebben haar al ver gebracht, ook al was het niet altijd gemakkelijk. De pakkende BNN-documentaire ‘Wolflady’ (2015) volgde de zangeres aan het begin van haar carrière en wierp een licht op haar wispelturige karakter, haar ingewikkelde jeugd, haar liefdevolle band met haar opa en oma en de samenwerking met haar producer. Muzikaal gezien gaat het echter de laatste jaren voor de wind.

Bij het uitbrengen van haar debuut-EP in 2014 gooide ze Internationaal meteen hoge ogen en was ze al te bewonderen op diverse Europese podia. Het is opvallend hoe populair haar geluid ook buiten Europa is in bijvoorbeeld Rusland en Oekraïne. Afgelopen week keerde ze, na een aantal concerten in Bucharest en Istanbul, terug naar Nederland. De 29 jarige zangeres werd geboren in een dorpje op steenworp afstand van Venlo, de Limburgse stad waar ze vrijdagavond haar ‘Cheap Smell 2019’ tour voortzette.

Nowa

Waar Kovacs vorig jaar, tijdens de eerste helft van haar tour nog de zangeres Ellenor Vora in het voorprogramma presenteerde, was het nu de beurt aan het Eindhovense Nowa om de avond te openen. De twee leden van de jonge synth pop band ontmoetten elkaar op het Eindhovense Rock City Institute, de muziekopleiding waar Kovacs in 2013 ook haar opleiding afrondde. Nowa was een vanzelfsprekende keuze als opening act want zangeres Julia verzorgt al enige tijd de backing vocals bij Kovacs.

Het duo bestaat verder uit toetsenist Polle van Genechten en voor de gelegenheid werd het tweetal aangevuld met een drummer die de elektronische popmuziek wat extra pit gaf. Ietwat onwennig om in de spotlight te staan en wat verlegen werden de songs ten gehore gebracht. Bijna aan het einde van de dertig minuten durende set kwam hun recent uitgebrachte single ‘Comeback’ voorbij en er werd verrassend afgesloten met een lekkere breakbeat.

Groove

Rond half tien was het tijd voor de hoofd-act en de eigenzinnige zangeres heeft inmiddels een vaste schare fans opgebouwd die gek zijn op haar mooie, warme, bijna doorleefde stemgeluid. Haar stem in combinatie met de mooie composities en teksten, die uit hun voegen barsten van de emotie en de persoonlijke ervaringen, zijn het fundament voor haar succes. Het album ‘Cheap Smell’ dat vorig jaar uitkwam is een plaat waarbij ze verandering niet schuwde.

Voor haar tweede album zocht ze duidelijk naar een ander geluid dat niet meer zo somber en bombastisch was en dat is goed gelukt. De plaat werd in London opgenomen en de nieuwe Engelse producer Lian Howe die onder ander meer met Adele werkte slaagde erin om een plaat te produceren die met name meer groove heeft en daardoor lekker in het gehoor ligt.

Vrijdagavond opende ze achtereenvolgens met ‘Black Spider” en ‘Cheap Smell’, waar de funk vanaf spatte en waarmee ze meteen de toon zette voor de rest van de avond. De band klonk vol en vet en in deze bezetting kwamen de de tracks nog beter tot hun recht. De sfeer in de zaal was gemoedelijk en het voelde een beetje als thuiskomen voor de zangeres die in het Limburgse dialect aangaf dat ze blij was om terug te zijn, ook al konden haar opa en oma er helaas deze keer vanwege gezondheidsredenen niet bij zijn.

Toen er vervolgens bij de inzetten van ‘Freakshow’ iets misging, bleef ze ontspannen en begon ze gewoon vriendelijk lachend opnieuw. De groove bleef gelukkig als een rode draad door het optreden lopen want na de soulvolle track ‘Midnight Medicine.’ die over het genot van een goeie borrel gaat, werd ook ‘Priceless’ ingezet met een heerlijk pompende bassline. De aanwezigheid van de trompettist in de band zorgde de hele avond voor extra dynamiek want door de toevoeging van het koper, dat in veel songs prominent aanwezig was, klonken de tracks extra jazzy en soulvol.

Bijzonder

Naast al haar eigen werk was er ook nog ruimte voor een cover. Een prachtig ingetogen versie van ‘I’ve seen that face before’ van Grace Jones. Het nummer leek haar op het lijf geschreven wan haar stem die prachtig is in het lage register paste perfect bij de song. De eigenzinnige zangeres zag er ook vrijdag op het podium met haar gemillimeterde ‘rude girl’ coup weer krachtig en stoer uit. Haar mimiek daarentegen legde de kwetsbaarheid en persoonlijkheid van de songs zichtbaar bloot en liet zien hoe bijzonder de zangeres is.

Tegen elf uur liet ze weten dat het einde van de avond al bijna in zicht was. Ze bedankte iedereen alvast en hoopte ze dat ze nog een keer terug mocht komen; “maar het is vol….. dus het is oke” zei ze er met een lachend gezicht achteraan. Sharon Kovacs stond op alle toonaangevende grote festivals en nog steeds maakt ze live grote indruk met haar performance en een sound die staat als een huis. Met haar unieke pure verschijning verdient ze een zeker een plek in de top van de Nederlandse populaire muziek.

Foto’s (c) Perrin Oubrie

Deel: