De eeuwenoud uitziende muren van Heilig Graf Klooster Herkenrode vormden dinsdagavond het decor voor een bijzonder muzikaal experiment. Thijs Lodewijk, bekend als LudoWic, presenteerde zijn unieke muziek met de trautonium, een bijna vergeten instrument dat in 1929 werd uitgevonden als een van de eerste synthesizers.
De combinatie van het klooster en dit vroege elektronische instrument creëerde een fascinerende dialoog tussen verleden en toekomst. De trautonium laat tijd stilstaan bij de luisteraar, in dat stille moment voel je het verleden en hoor je de toekomst. Deze paradox kwam in de abdijkerk van Herkenrode bijzonder tot uiting, waar de spirituele sfeer van de ruimte resoneerde met de etherische klanken van het zeldzame instrument.
LudoWic bracht materiaal uit zijn recente album ‘SUPER8 MEMORY’ ten gehore, dat volledig werd opgenomen met alleen de trautonium. De muzikant behoort tot de zeer schaarse groep artiesten wereldwijd die dit complexe instrument bespelen. Wie de trautonium hoort, hoort zowel het verleden als de toekomst, nostalgie hand in hand met vernieuwing.
Het concert toonde LudoWic’s vermogen om elektronische en neo-klassieke elementen te verweven tot een coherent geheel. Als artiest van electro-neo-klassieke muziek mengt hij nostalgische en futuristische klanken tot een nieuw geheel. De fysieke benadering van het instrument, waarbij de musicus via een snaar contact maakt met het geluid, resulteerde in expressieve interpretaties die de intieme setting van het klooster optimaal benutten.
De abdijsite, met haar rijke geschiedenis als centrum van spiritualiteit en bezinning, bood het ideale kader voor LudoWic’s contemplatieve composities. Geïnspireerd door Andrej Tarkovski’s film ‘The Mirror’ uit 1975, waarin droom, herinnering, heden en verleden met elkaar vervlochten zijn, creëerde de artiest een sfeer waarin tijd relatief werd en herinneringen vorm kregen.
Het publiek werd meegenomen op een muzikale reis waarbij analoge warmte en digitale precisie elkaar ontmoetten. De akoestiek van de kloosterkerk versterkte de natuurlijke resonantie van de trautonium, waardoor elke noot ruimte kreeg om zich te ontwikkelen en te vervagen in de hoge gewelven.
Dit concert zag het publiek LudoWic als een van de meest innovatieve artiesten in de hedendaagse experimentele muziekscene, en dat met een historisch instrument. Door historische instrumenten nieuw leven in te blazen en ze te plaatsen in betekenisvolle contexten zoals de abdijsite Herkenrode, bouwde hij bruggen tussen verschillende tijdperken en muzikale tradities.
De avond sloot af met een gevoel van verwondering over de kracht van muziek om tijd en ruimte te transcenderen. In de stilte die volgde op de laatste tonen, leek het alsof de abdij zelf even had meegeademd met de eeuwenoude melodieën die door haar muren hadden geklonken.
Foto’s (c) Vic Geurts