Op zaterdagavond naar de kerk is voor velen waarschijnlijk iets uit een ver verleden? Toch vormt de prachtige Paradijskerk in Rotterdam naast reguliere bijeenkomsten ook regelmatig het podium voor bijzondere concerten. Pianiste Annelie had afgelopen weekend deze locatie gekozen voor de presentatie van haar derde album ‘SUNNE’. Overdag had de zon flink geschenen en bij het vallen van de avond liet de toetseniste, vergezeld door zangeres en violiste Roosmarijn Tuenter, de koperen ploert nog even flink nagloeien door het ten gehore brengen van haar warme bijna hemelse nieuwe composities aan het toegestroomde publiek. Het werd een magische avond.
In het dagelijkse leven gaat ze door het leven als Annelie de Vries, maar in de muziekwereld kent iedereen haar als Annelie en vrienden noemen haar liefkozend: Lie. Bij het grote publiek is ze vooral bekend als de keyboardspeler en zangeres bij de bands van Eefje de Visser en Maaike Ouboter. Echter vaart Annelie daarnaast al enige jaren haar eigen koers. Eerder verschenen al de piano albums ‘After Midnight’ (2018) en ‘Hertz’ (2021) via SONY. In 2023 kwam daar nog de EP ‘C’ bij, waarop Annelie langzaam ook meer elektronische instrumenten en lichte vocalen toevoegde. Terugluisterend lijkt deze EP de opmaat voor het nu op Télès Music verschenen ‘SUNNE’, een album opgedragen aan haar in november 2024 overleden vader Cor de Vries. Een man die zelf zijn hele leven een zeer verdienstelijk multi-instrumentalist was geweest en zijn drie kinderen daarmee inspireerde om ook muzikant te worden.
Het concert opende Annelie met de titeltrack ‘Sunne pt. 1’ waarover zij vertelde dat het oorspronkelijk één geheel vormde met ‘Sunne pt. 2’, de compositie waarmee ze het concert zou eindigen. Na het openingsnummer ging het door met nieuw werk. Achtereenvolgens kwamen ‘Neptuin’, ‘Philippine’ en het bloedstollende ‘Yore’ voorbij. Op de plaat is daar de tweede stem nog ingezongen door vader Cor. Maar nu en bij diverse andere nummers deelde Annelie de zangpartijen met Roosmarijn Tuenter, die dat met verve deed. Tuenter – die zelf op dit moment overigens te bewonderen is in het tv-programma ‘Talent Unplugged’ op SBS6 – was met haar prachtige stemgeluid en vioolpartijen een zeer welkome aanvulling op het geheel. Annelie had bewust gekozen om het hele live optreden te kiezen voor eenvoud. Geen grote bezetting qua muzikanten en instrumenten, maar zijzelf en Roosmarijn voor de zang en als instrumenten de openstaande piano, de viool van Tuenter en elkaar afwisselend op het Nord keyboard of de Osmose synthesizer.
Er werd ook teruggegrepen op het eerdere album ‘Hertz’. Daarvan kwamen ‘Lost’, ‘Tuesday’ en ‘Tomorrow’ voorbij. De gelegenheid om Annelie geheel solo aan het werk te zien. Stuk voor stuk pareltjes om bij weg te dromen. Over de nieuwe track ’My Child, My Friend’, dat nu in duetvorm werd gezongen, vertelde Annelie dat op het album de zangpartijen onder andere door haar broers Frank en Bas werden meegezongen. Van het nieuwe repertoire werden nog het elektronische en sferisch getinte ‘Reminisce’ en het wonderschoon gezongen ‘Leaving’ uitgevoerd. Een landelijke tournee is verder nog niet aangekondigd, maar Annelie liet na het concert de wens ontvallen dat gebouwen, zoals de Rotterdamse Paradijskerk, zeker op haar wensenlijst staan om er concerten te gaan geven.
Foto’s (c) Annelies Diertens