Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zaterdag, oktober 25
    Trending
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 24 oktober 2025
    • Humor redt concert Jasper Steverlinck in Muziekgebouw Eindhoven
    • Hoe muziek mensen betrokken houdt bij gaming
    • Westlife volgend jaar naar Ziggo Dome
    • Tinlicker naar AFAS Live
    • Nick Mulvey naar Carré
    • Dave Ball (Soft Cell) overleden
    • Kim Wilde brengt verleden en heden samen in 013
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Bryan Ferry & Amelia Barratt – Loose Talk
    CD Recensie

    Bryan Ferry & Amelia Barratt – Loose Talk

    By Jan Vranken26 maart 2025

    Op zijn 79ste had Bryan Ferry gemakkelijk alleen kunnen kiezen voor een nostalgische tour of nog een verzamelbox. In plaats daarvan dook hij zijn archieven in, viste onuitgebrachte demo’s op en ging in zee met de Schotse kunstenares Amelia Barratt. Het resultaat, ‘Loose Talk’, laat zich niet in een hokje stoppen – en dat is maar goed ook.

    Ferry heeft voor dit project muzikale schetsen opgediept die teruggaan tot de vroege jaren ’70. Fans kunnen eindeloos speculeren over de herkomst: is die met ruis bedekte piano op ‘Big Things’ een relikwie uit de Roxy-jaren? Had die vreemde funkbas op ‘Stand Near Me’ op ‘Manifesto’ moeten belanden? Het maakt eigenlijk niet uit. Ferry heeft deze fragmenten samen met onder meer Roxy-drummer Paul Thompson omgevormd tot iets nieuws. Daarnaast is hij ook voor enkele stukken opnieuw aan het componeren gegaan.

    Wat ‘Loose Talk’ echt bijzonder maakt, is de samenwerking met Barratt. Haar teksten, voorgedragen in een koele, afstandelijke BBC-stem, creëren een intrigerende spanning met Ferry’s sfeervolle muziek. Ze schetst beelden die tegelijk helder en raadselachtig zijn. Je volgt moeiteloos wat er gebeurt in ‘Holiday’ of ‘Cowboy Hat’, maar je voelt dat er iets cruciaals buiten beeld blijft. In ‘Florist’ eindigt de verteller in tranen zonder dat je precies weet waarom; in het titelnummer voelt eenzaamheid als een opluchting én als een verstikkende deken. Barratt blijft een koele observatrice, waardoor je nooit echt weet wat er is gebeurd.

    Barratt’s aanpak doet denken aan Rachel Cusk, die in haar ‘Outline’-trilogie een verteller opvoert die ogenschijnlijk emotieloos de verhalen van anderen registreert. Er zijn ook echo’s van Deborah Levy, bij wie alledaagse dingen plotseling geladen worden met diepere betekenis.

    Het album past bovendien in een traditie waar Ferry zelf pas recent kennis mee maakte: de Franse slam. Het is geen toeval dat ‘Loose Talk’ in Frankrijk warm is ontvangen door de schrijvende pers. De verfijnde versmelting van poëzie en muziek die we kennen van artiesten als Grand Corps Malade (die met ‘Midi 20‘ meer dan 600.000 platen verkocht) sluit naadloos aan bij wat Ferry en Barratt doen. Ook het werk van Gaël Faye, succesvol als muzikant én schrijver, en Kwal, die sonnetten van renaissancedichter Du Bellay naar onze tijd bracht, toont verwantschap.

    Laten we eerlijk zijn: dit is geen plaat voor de massa. Je gaat hem niet snel op de radio  horen of in de hitlijsten terugvinden , maar dat is precies Ferry’s punt. In plaats van veilige keuzes maakt hij, in de herfst van zijn carrière, een album dat resoluut vooruitkijkt. De melancholie die altijd al in zijn werk zat – Ferry zelf verwijst naar zijn liefde voor bluesmuzikanten als Leadbelly – krijgt een nieuwe, meer abstracte vorm.

    Het album heeft zijn zwakke momenten. Een stuk als ‘Demolition’  mist een eigen karakter. Maar er zijn ook prachtige, spookachtige passages wanneer oude vocale fragmenten opduiken, zoals op ‘Landscape’. Ferry’s melodieën zijn prachtig, en de soms onverstaanbare lo-fi-zang werkt als een vervaagde herinnering.

    ‘Loose Talk’ vraagt om aandacht, om stilte, om concentratie – schaarse goederen in onze tijd. Het zal alleen aanslaan bij een kleine groep liefhebbers. Maar wie zich overgeeft aan het samenspel tussen Barratt’s koele stem en Ferry’s klanklandschappen, wordt beloond met een luisterervaring die nog lang blijft hangen.

    Het is misschien geen nakend commercieel succes, waarin ik me graag vergis, maar wel een artistiek hoogstandje dat bewijst dat Bryan Ferry, zelfs na vijf decennia in de muziek, nog steeds nieuwe wegen durft in te slaan. Een bescheiden meesterwerk. (9/10) (Dene Jesmond Records)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOp een tweesprong met Bryan Ferry en Amelia Barratt
    Next Article Lady Gaga komt naar de Ziggo Dome

    Related Posts

    De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 24 oktober 2025

    Humor redt concert Jasper Steverlinck in Muziekgebouw Eindhoven

    Westlife volgend jaar naar Ziggo Dome


    RSS Muzikantenbank
    • Drummer wanted: new psychedelic stoner / doom band
    • Band zoekt achtergrond zangeressen voor performances
    • Zanger zoekt toetsenist voor band en performances
    • Bassist gezocht!
    • Zangeres zoekt donderdagavond band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.