Rijdend op de fiets langs de Schie tussen Rotterdam Overschie en Delft in een heerlijk avondzonnetje, waande je je even helemaal in een vakantiestemming afgelopen woensdag. Groene vergezichten, wuivend riet aan de waterkant, oude bomen en tjilpende vogels. Je zou bijna vergeten dat je op weg was naar de idyllisch gelegen Boerderij Driebergen aan de Delftweg voor de warming up van North Sea Round Town. Het werd een interessante muzikale en poëtische bijeenkomst.

Deze avond stond in het teken van het NSRT Lab. Dit is een jaarlijks terugkerend onderdeel van het fringe festival. De organisatie spreekt zelf over ‘een creatief experiment dat comfortabel buiten de norm valt en een diep en fris perspectief biedt op wat een geïmproviseerde concertvoorstelling kan zijn’. Aan bassist en componist Alessandro Fongaro, dit jaar Artist in Focus van het festival, was de ruimte geboden om deze editie van het NSRT Lab in de vullen. Speciaal voor dit optreden was Fongaro de samenwerking aangegaan met actrice, zangeres en regisseur Carmen van Mulier en gitarist, componist en geluidskunstenaar Jelle Roozenburg. De afgelopen drie dagen hadden zij samen vertoefd op Boerderij Driebergen om via diverse brainstorm- en compositiesessies uiteindelijk tot deze voorstelling te komen.

Geluidslandschappen

Waar waarschijnlijk voorheen het hooi lag opgeslagen onder de paalschuur, was nu een klein podium gebouwd met daarop een lange tafel. Deze was gevuld met allerlei elektronica, keyboards en zelf een heus vintage cassettedeck. Het optreden begon gelijk interessant. De drie artiesten stonden achter de tafel, maar er klonk luid gepraat. Gezellig pratende mensen. Stond er ergens anders nog een microfoon open? Het publiek keek elkaar een beetje vragend aan. Maar al snel werd duidelijk dat dit gepraat de muzikanten zelf waren. Althans het waren hun stemmen opgenomen tijdens de brainstormsessies. Het gaf gelijk een kleine inkijk hoe de discussies en ideeënuitwisselingen afgelopen dagen geweest waren. De stemmen gaan over in een lome beat. Van Mulier en Roozenburg stortten zich op alle techniek en fabriceren beats en geruis. Ondertussen plukte Fongaro aan zijn elektrische basgitaar en produceerde een stuwend en pulserend basgeluid. Carmen van Mulier greep ondertussen de microfoon en begon met het voordragen van Italiaanse poëzie. De toon was gezet. Dit moest een avond worden vol impro geluidslandschappen en theater poëzie.

Dostojevski

Door de veelzijdigheid van het drietal gebeurde en continu van alles op het podium. Van Mulier kreeg ook alle ruimte om haar acteer- en voordrachtskunst te laten zien. Verkleedde zich snel, trok een driedelig pak aan en stortte zich vervolgens op de teksten van Dostojevski uit het boek ‘Aantekeningen uit het ondergrondse’. Fongaro en Roozenburg toverden hierbij fijne gitaarflarden uit hun instrumenten. Vervolgens ging het weer naar mystieke beats en dromerige zangpartijen. Spannend werd het ook toen Van Mulier de theremin ging gebruiken. Overigens geen gemakkelijk instrument om te bespelen. Uiteindelijk verliet het drietal zingend het podium om ergens op het erf achter een schuur te verdwijnen. Een mooier begin had North Sea Round Town zich niet mogen wensen.

Voor iedereen

De negentiende editie van North Sea Round Town, het fringe festival dat voor het eigenlijke NN North Sea Jazz festival wordt gehouden, start op donderdag 27 juni en eindigt op zondag 14 juli. Met ruim 350 concerten op 125 locaties warmt NSRT de stad Rotterdam op voor de hoogmis van de jazz. Het is daarmee het grootste muziekfestival van de stad. Jong, nieuw talent wordt gekoppeld aan gerenommeerde namen. NSRT heeft een duidelijke sociaal-maatschappelijke rol en maakt op deze manier jazzmuziek en aanverwante stijlen bereikbaar voor iedereen die niet naar het NN North Sea Jazz festival kan.

Foto’s (c) Eric van Nieuwland

Deel: