Het was burgemeester Hubert Bruls zelf die afgelopen zaterdag hoogstpersoonlijk naar Park Brakkenstein was gekomen om Music Meeting 2024 officieel te openen. Zijdelings had hij het in zijn toepspraak nog even over de wisselende weersvoorspellingen. Iets waar het festival later dat weekend helaas mee te kampen kreeg. Maar deze eerste dag bleef het op enkele spetters na droog en genoot jong en oud van alles wat dit heerlijke global festival te bieden heeft.

Op het Mystic podium was het de eer aan Maryana Golovchenko (zang) en het duo Katherina Kravchenko (zang) en Arthur Clees (vibrafoon) om met prachtige mystieke zang en klanken het publiek welkom te heten. Golovchenko en Kravchenko komen oorspronkelijk uit de Oekraïne en Clees uit Luxemburg. Hoewel het merendeel van de liederen in het Oekraïens werd gezongen, kwam absoluut de poëtische boodschap over. De zangeressen toonden zich ware stemkunstenaars. De muziek is geënt op traditionele volksmuziek, maar kreeg mede door de ritmes van Clees op de vibrafoon een duidelijk improviserend karakter. Haast mooier kon de middag niet beginnen.

Ritmisch

Later deze middag werd op hetzelfde Mystic podium het kompas verschoven naar de Turkse regio. Om precies te zijn naar Anatolië. Het veelzijdige talent Ali Doğan Gönültaş – hij zingt, speelt gitaar en de Koerdische tembûr – schotelde het toegestroomde publiek een pallet van emotionele en dromerig nummers toe. Gönültaş maakt zich in zijn thuisland druk om de stille minderheden zoals de Koerden en Armeniërs. Gaandeweg begon het publiek zittende op stoeltjes toch steeds meer mee te bewegen op de muziek en ritmes van Gönültaş en zijn twee kompanen Ali Kutlutürk op percussie en Fırat Çakılcı op klarinet. Er begon een ritmisch golvende, meeklappende menigte te ontstaan. Dit leidde tot een vrolijke wisselwerking tussen de drie mannen op het podium en het publiek. De wereld heeft meer mensen zoals Ali Doğan Gönültaş nodig.

Stuwende basgeluiden

En dan de Nederlandse wereldburger bassist Teun Creemers en zijn band Naamu speciaal voor deze tour aangevuld met drie sprankelende en fantastisch zingende Malinese zangers Kankou Kouyaté, Aminata Dante en Yacouba Sagara. Wat een feest was dit. Naamu was één grote Afrikaanse jazzy groove machine. Je kon niet stil blijven staan op de stuwende basgeluiden van Creemers en zijn drietal slagwerkers Lauriane Ghils, Yannick van ter Beek en Tuur Moens. Tel daar de funky riffs van gitarist Jelle Roozenburg en het ‘John Coltrane meets Fela Kuti’-achtige tenorsaxofoonspel van Jesse Schilderink bij op en het plaatje is compleet. Een formatie die je gezien moet hebben.

Cadeautje

Ook de Nederlands Ghanese Benjamin ‘Bnnyhunna’ Ankomah stond deze zaterdag op het programma met zijn fijne mix van vernieuwende jazz, afro en soul. Bnnyhunna bracht veel nieuwe nummers ten gehore die enthousiast werden ontvangen. Bijkomend cadeautje was dat de in Rotterdam wonende inmiddels gelauwerde Ghanese trompettist Peter Somuah acte de presence gaf. Het was een zeer aangenaam optreden.

Australië

Zo was er voor iedere muziekliefhebber eigenlijk wat wils deze middag en avond op Music Meeting met muziek uit alle windstreken. Focusland was dit jaar Australië. Deze festivaldag waren in dat kader er optredens van singer-songwriter Joshua Murphy, waar veel mensen een Nick Cave associatie bij kregen, en de tranceopwekkende muziek van de Tunesisch Australische zanger Ghassen Chiba en drummer Will Guthrie, die sterk leunde op Noord-Afrikaanse traditionele klanken.

Trillen

Er werd ook volop gedanst op de kolkende en opzwepende mix van de Franse producer Khalil Epi en de groovende percussie van Imed Alibi uit Tunesië. Sowieso was er genoeg gelegenheid om met de voetjes van de vloer te gaan. Superinca & the Galactic Green, een bont gezelschap uit de Amsterdamse impro-scene, lied het publiek swingen op hun rockende Cumbia met een fikse dosis psychedelica. En ook het Spaanse Electro gezelschap Baiuca onder aanvoering van producer/dj Alejandro Guillán deed de graspollen uit de grasmat van Park Brakkenstein trillen.

Gratis

Music Meeting is een muzikale ontdekkingsreis voor zowel de fijnproevers als jonge gezinnen. Voor deze laatste groep heeft de organisatie veel aandacht. Kinderen tot en met 16 jaar hadden gratis toegang. Op het festivalterrein was een zogenaamde Mini Meeting zone ingericht met allerlei workshops voor de jongere bezoekers.

Hoogtepunt

Absoluut hoogtepunt van de Music Meeting zaterdag was uiteindelijk toch wel het afsluitende optreden de Marokkaanse zangeres/gitarist Yousra Mansour en de Franse gitarist/producer Brice Bottin met hun band Bab L’Bluz, wat ‘de deur van de blues’ betekend. Vooral het indrukwekkende voorkomen en gitaarspel van Mansour bracht het publiek in extase. Bab L’Bluz speelde een stevige en verfrissende fusion van Frans-Marokkaanse muziek en westerse stijlen zoals blues, psychedelische rock en funk in combinatie met Arabische liefdespoëzie en teksten over vrijheid. Een band die je niet snel gaat vergeten.

Foto’s (c) Eric van Nieuwland

 

 

Deel: