Tien minuten voor de show begon werd het donker in de zaal. Een lichtshow opende de tot dusver grootste show van FLEMMING op spectaculaire wijze terwijl drummer Niels de Waard plaatsnam achter zijn drumstel. Zanger Flemming betrad het podium met zijn recente hit ‘Verleden Tijd’ als openingsnummer.

Na het openingsnummer ging hij verder met ‘Plaatje Van Jou’, de gele lichtstralen die de zaal in schenen matchten goed met de gele outfit van de zanger, terwijl de eerste mensen op de vloer al mee begonnen te swingen met de muziek. Op de tribune en het balkon bleef het nog relatief rustig.
Na deze twee nummers dimden de lichten in de zaal. Een meisje vroeg, met enige lichte teleurstelling in haar stem, aan haar vader of het concert al voorbij was. Terwijl haar vader haar geruststelde, gingen de lichten weer aan. De eerste tonen van ‘De Kans’ volgden.

Op het podium stond een verhoging waar Flemming handig gebruik van maakte. De verhoging toonde afwisselende beelden: graphics, live beelden van de zanger en zelfs kinderfoto’s. Hierdoor was de show vanaf het balkon net zo gaaf en duidelijk te volgen als op de vloer.
“Amsterdam kwam twee jaar geleden uit en nu staan we meerdere dagen in een uitverkochte AFAS”, ongeloof klonk door in de stem van de 27-jarige getalenteerde zanger, terwijl hij met een brede lach en een twinkeling in zijn ogen naar de 6000 mensen keek die allemaal voor hem gekomen waren.
Het publiek begon te dansen en zong luid mee met ‘Zij Wil Mij’, terwijl op de verhoging beelden uit de videoclip werden geprojecteerd. Elk festival afgelopen zomer splitste Flemming de zaal door een linker- en rechterkant aan te wijzen. Deze decibel-battle herhaalde zich 18 november in AFAS, waar de linkerkant van de zaal als uiteindelijke winnaar gekroond werd. Vonkende sterretjes schoten uit het podium, gevolgd door vlammen en een luidkeels zingende mensenmassa die ‘Terug Bij Af’ meebrulde.

Na de energieke nummers en vrolijkheid sneed Flemming een gevoelig onderwerp aan. “Eén op de tien kinderen wordt gepest. Bij jongeren is dit één op de vijf en bij volwassenen één op de acht. Pesten is van alle leeftijden, het moet stoppen. Maak het bespreekbaar, zodat je geholpen kan worden. Stop. Pesten. Nu.” Na zijn korte toespraak juichte de zaal hem steunend toe: de zanger was zelf vroeger ook gepest, en dit wisten de fans.

Zachte pianomuziek weerklonk door een steeds stiller wordend AFAS, terwijl Flemming zittend op de verhoging een met emotie doordrenkte versie van ‘Wolken’ zong. De rook die om hem heen kolkte gaf het idee dat hij ook daadwerkelijk in de wolken zat. Een zee van 6000 lichtjes vulde de zaal. Na het wat zwaarbeladen nummer vertelde de Brabander over de eerste EP die hij op zijn zestiende schreef, ‘Like Home’. Tijdens dit nummer verscheen een mix van jeugdfoto’s en recente foto’s op de verhoging.
Hierna zong hij zijn nieuwste hit, ‘Champions League’, ondanks dat het nummer nog niet zo lang uit was, was toch te merken dat het publiek de tekst al omarmt had en enthousiast mee kon zingen. Het gedeelte van rapper Boef werd opgevuld door een rappende projectie van Boef.

Hij kortte zijn nummer ‘Doodsbang’ in. Helaas geen verrassende verschijning van Emma Heesters voor haar gedeelte van het nummer. Het lied vloeide wel naadloos over in ‘Jij Hoort Bij Mij’. Tijdens dat laatstgenoemde lied verscheen een zee aan hartjes, met de tekst: “Jij hoort bij ons”. Dit was een fanproject waarbij 5200 hartjes waren geknipt en uitgedeeld om de zanger te verrassen.

Flemming vertelde over hoe hij ambassadeur is van het Emma kinderziekenhuis. Al deze zieke kinderen konden via een livestream zijn show in AFAS toch meemaken. Een mooie gedachte, die bleef hangen bij het publiek terwijl de lichten weer dimden en er beelden van wijlen Freddie Mercury, leadzanger van Queen, verschenen. De intro van ‘Bohemian Rhapsody’ weerklonk door boxen, bij het woord “mama” zette Flemming Freddie Viguurs zijn heldere stem in, en vulde AFAS met zijn warme klanken. De mash-up van ‘Bohemian Rhapsody’, ‘We Will Rock You’ en ‘Don’t Stop Me Now’, was een eerbetoon aan de naamgenoot van de Brabander, die vernoemt is naar de overleden zanger. Zowel jong als oud genoot van de cover en zong uit volle borst mee.

Een geweldige drumsolo van drummer Niels volgde, gevoelsmatig duurde deze solo twee minuten met af en toe een enthousiaste, energieke schreeuw van de drummer. Met het grootste gemak speelde Flemming met zijn publiek. Tijdens ‘Zelfverzekerd’ liet hij eerst iedereen op de grond hurken, om ze vervolgens omhoog te laten springen.

Na ‘Paracetamollen’ klonk een zware bastoon en begon hij langzaam de intro van ‘Amsterdam’ te zingen. De hele zaal joelde mee terwijl er op het podium de befaamde Amsterdamse drie kruizen verschenen en rode schijnwerpers de zaal in schenen.
Flemming sloot zijn eerste avond in AFAS Live af met het energieke ‘Automatisch’ en een confettikanon wat stukjes geel papier liet neerdwarrelen op zijn dansende fans. “Ik zal jullie beloven voor de rest van mijn leven, voor zover ik dat kan, zoveel mogelijk muziek te maken.”

Foto’s (c) Larissa Derks

Deel: