Emma Steinbakken – Home

‘Home’ is het nieuwe album van Emma Steinbakken. Steinbakken is een 20-jarige Noorse singer-songwriter die snel naam maakt in de muziekindustrie. Steinbakkens muziek wordt gekenmerkt door haar heldere, krachtige zang en haar eerlijke, relateerbare teksten. Ze wordt geprezen om haar volwassen songwriting, die vaak gaat over thema’s als liefdesverdriet, verlies en zelfontdekking. In 2020 werd Steinbakken genomineerd voor een Spellemannprisen, het Noorse equivalent van de Grammy Awards. Met haar talent en groeiende populariteit zal Emma Steinbakken de komende jaren zeker een belangrijke rol spelen in de muziekindustrie. Aan het nieuwe album zal het iets liggen. Dat staat vol met erg goed geproduceerde, goed in het gehoor liggende commercieel popmuziek. ‘Used to Love’ bijvoorbeeld heet zeker hitpotentie, ook ‘Gold’ past precies in het huidige top 40 format. Wellicht een nieuwe internationale ster uit Scandinavië. (Jan Vranken) (7/10) (Epic Records Germany)

Lil Rye – Go Lil Rye

Lil Rye (naam in paspoort is Ryedan Smith) is een opkomende rapper uit de East Coast die snel naam maakt met zijn unieke mix van hiphop en R&B. De muziek van Lil Rye wordt gekenmerkt door zijn soepele zang, pakkende melodieën en introspectieve teksten. Hij schrijft vaak over zijn persoonlijke ervaringen, zoals zijn worstelingen met de geestelijke gezondheid en zijn hoop voor de toekomst. De muziek van Lil Rye wordt door critici geprezen om zijn eerlijkheid en kwetsbaarheid en hij wordt vergeleken met artiesten als J. Cole en Drake. Nu heeft hij dan zijn debuutalbum onder de titel’ Go Lil Rye uit, in twee delen met daarop in totaal maar liefst 32 tracks, met een totale speeltijd van 60 minuten die zich kenmerken door een eigenwijze, doch commercieel aanpak. De mix tussen R’n’B en rap is natuurlijk geen vreemde, maar Rye heeft in deze soort wel een eigen geluid, dat zal helpen bij de herkenbaarheid. Of dit in Nederland aal aanslaan is de vraag. Het aanbod in deze markt is erg groot. Lil Rye is echter wel voldoende eigen om wat potten te kunnen breken. (Jan Vranken) (7/10 (Global Music)

Royal Thunder – Rebuilding the Mountain

De band is na zes jaar terug met een nieuwe plaat. Waarschijnlijk heeft de titel van dat nieuwe album ‘Rebuilding The Mountain’ daar iets mee te maken. De band is teruggekeerd als trio na wat komen en gaan van bandleden. De berg die Royal Thunder heet staat met de komst van dit nieuwe album weer goed op zijn plaats. ‘Live To Live’ is bijvoorbeeld een prachtige progressieve semi ballade met volle emotie in de vocals. Mooie gitaartoon ook. Een lekkere mix van prog, psych en grunge. Hopelijk laat de volgende plaat niet zo lang op zich wachten. (Rik Moors) (7/10) (Spinefarm Music Group)

Swans – the Beggar

Swans is een Amerikaanse experimentele rockband die in 1982 in Chicago werd opgericht door Michael Gira. De muziek van de band wordt gekenmerkt door zijn langzame, zware en vaak schurende geluid, evenals de lyrische thema’s van vervreemding, wanhoop en geweld.De muziek van Swans is beschreven als “doommetal voor de geest” en “industriële noise met een ziel.” Swans heeft een groot aantal andere bands beïnvloed, waaronder Nine Inch Nails, Tool en Radiohead. Swans wordt beschouwd als een van de belangrijkste en invloedrijkste bands in de experimentele rock. Hun muziek is uitdagend en vaak verontrustend, maar ook onmiskenbaar krachtig en baanbrekend. Ook op hn nieuwe album pakt de band je meteen weer bij je kladden, om je aan het einde van de 11 nummers pas weer los te laten. Een intense ervaring is het om naar dit album te luisteren. ‘Paradise is Mine’. laat je nooit meer los als je het eenmaal in je hoofd hebt. Enge track gewoon, eng goed. (Jan Vranken) (8/10)(Young God Records)