Boldly James – Be that as it May

‘Be that as it May’ is het nieuwste album van rapper Boldly James, uitgebracht op 14 december 2022 en geproduceerd door Cuns. Het album bevat 11 tracks, met een stijl die is geïnspireerd door de jaren 80 en 90, en samenwerkingen met Taj Mahal, Skeet, en Lord Apex. Over het geheel genomen is ‘Be that as it May’ een solide album van Boldly James. Hoewel het misschien niet baanbrekend is, is het een leuk en plezierig album, vooral voor fans van klassieke hiphop en retro-geïnspireerde muziek. De samenwerkingen met Taj Mahal, Skeet en Lord Apex voegen diepte en variatie toe aan het album, en Boldly James’ soepele flow en slimme rijmpjes houden de boel interessant. Hoewel het misschien geen perfect album is, is het voor fans van het genre een luisterbeurt waard, en verdient het een eindscore van 6 uit 10. (Jan Vranken) (6/10) (Tuff Kong Records)

For Tracy Hyde – Hotel Insomnia

For Tracy Hyde is een dream pop band uit Tokyo, Japan die duizelingwekkende en dromerige soundtracks maakt voor hopeloze romantici. Hun laatste album ‘Hotel Insomnia’ is een 13-tracks tellend album dat bijna 57 minuten duurt. Een van de beste nummers op het album is ‘Kodiak’, met een coole gitaarriff en een dansbeat die de luisteraars zeker in beweging gaat krijgen. De dromerige zang op dit nummer is bijzonder opmerkelijk en draagt bij aan de algemene etherische sfeer. Een ander opvallend nummer is ‘Friends’, een aanstekelijk, bijna jaren zeventig geïnspireerd popliedje dat doet denken aan de vroege Britpop. Over het geheel genomen is ‘Hotel Insomnia’ een solide aanvulling op de discografie van For Tracy Hyde. Het dromerige geluid van de band en de aanstekelijke, dansbare beats zorgen voor een plezierige luisterervaring, en de 13 nummers van het album bieden voldoende afwisseling. Als je een fan bent van droompop of gewoon op zoek bent naar romantische, etherische nummers, dan is ‘Hotel Insomnia’ zeker een luisterbeurt waard. ( Jan Vranken) (7/10) (P.Vine Inc)

Young Dolph – Paper Route Frank

Het postume album ‘Paper Route Frank’ van Young Dolph is een krachtig en emotioneel eerbetoon aan de overleden rapper, die in 2021 tragisch om het leven kwam. Het op 16 december uitgebrachte album bevat 13 tracks en heeft een looptijd van bijna 40 minuten. Een van de opvallende tracks op het album is ‘Beep Beep’, een samenwerking met rapper 2 Chains. De track is een upbeat en energieke ode aan het leven met volle teugen, waarbij beide rappers gladde en zelfverzekerde verses leveren. Een ander opvallend nummer is ‘Smoke my Weed’, een laid-back en old school-geïnspireerd rapnummer dat de coming of age ervaring perfect weergeeft. Over het geheel genomen is ‘Paper Route Frank’ een sterk en consistent album dat Young Dolph’s talent en blijvende invloed toont. De nummers zijn allemaal solide, en er is geen zwak nummer te vinden. Het album is een passend eerbetoon aan de overleden rapper en een bewijs van zijn blijvende nalatenschap. Met een waardering van 7 uit 10 is ‘Paper Route Frank’ zeker een luisterbeurt waard voor fans van Young Dolph en iedereen die geïnteresseerd is in rauwe en eerlijke rapmuziek. (Jan Vranken) (7/10)(Paper Route Empire)

Djezja – Autobahn

Djezja heeft zijn nieuwe album ‘Autobahn’ uit, dat wel eens definitief zijn sprong vooruit naar de Champions League divisie van de Nederhop zijn. Djezja werkt al een jaar of vijf, zes met grote vastberadenheid aan zijn carrière, en wordt steeds bekender. ‘Autobahn’ is een lekker album, met 14 tracks die allemaal hun eigen verhaal vertellen. Djezja spit de bars in zijn eigen stijl. Ritmisch, soms wat rustiger, maar meestal toch op hoge energie.
Op het album collabs met 3Robi, Eves Laurent, Kolja Goldstein, Jack, Kempi, Bartofso en Bizzey. Voor minder doet Djezja het niet. Hekkensluiter op het album ‘Arrestatieteam’ is nu al legend. Andere hoogtepunten? ‘Pap’ featuring Kempi en ‘J’ai tout’ featuring Bartofso dat richting R&B gaat en productioneel knap gemaakt is. Djezja? Helemaal gearriveerd! Lekker album voor onder de kerstboom. (Jan Vranken) (7/10) (Avalon Music)

Jaquees – Sincerely for You

Jaquees is erg arrogant. Hij heeft zichzelf tot ‘King of R&B’ uitgeroepen. For real. Naar eigen zeggen heeft de man de mixtapes ‘To back it up’ . Onzin natuurlijk allemaal, typisch geval van grootheidswaanzin. In ieder geval heeft hij nu een album uit met de titel ‘Sincerely for You’, waar ook al geen soep van te trekken is. Het zal hem niet dichter bij zijn droom brengen, zoveel is zeker. 17 Tracks lang glibbert zijn huisvlijt uit de speakers zonder ook maar ergens interessant of leuk te worden. ‘Way too Many shots’ is by far het meest over the top. Jaquees doet me denken aan het Darryl Jenks karakter in ‘Coming to America’ zoon van het Soul Glo imperium. Als je gedachten daar naar uitgaan als je eigenlijk een album wil recenseren weet je dat het niet goed meer komt. (Jan Vranken) (3/10) (Cash Money Records)