Als er een muzikant bestond met een onuitputtelijke werkdrift, dan was het Prince wel. Dat uitte zich niet alleen in een omvangrijk oeuvre van 39 albums. Ook werkte het muziekgenie aan ontelbare producties voor anderen. En dan is er de bijna mythische kluis The Vault, waarin zich nog eens honderden (duizenden?) songs bevinden. Tijdens zijn leven circuleerde er al diverse kluisopnames via het bootlegcircuit. Met de eerste officiële releases in de afgelopen 4 jaar schept The Prince Estate licht op de verborgen parels uit The Vault.

Bij het samenstellen van het nieuwe boek ‘Prince Compleet – Het verhaal van de 684 songs’ focust de Franse schrijver en componist Benoît Clerc zich op het officieel uitgebrachte werk dat Prince zelf vertolkte, inclusief postuum verschenen albums als ‘Welcome 2 America’ en de lijvige heruitgave van ‘Sign O‘ The Times’, met daarop tientallen niet eerder uitgebrachte tracks. Dat levert een tweeënhalve kilo dikke pil van 650 pagina’s op met achtergrondinformatie over maar liefst 684 liedjes van de meester. Een fraai vormgegeven boekwerk en rijk geïllustreerd met foto’s van de legendarische muzikant door de jaren heen.

De vraag die zich wel aanbiedt is welke doelgroep je met ‘Prince Compleet’ bedient. Want ook al put en citeert Clerc uit honderden bronnen, de gemiddelde doorgewinterde Prince-fan leest niks nieuws. Veel van die informatie vind je bijvoorbeeld terug op betrouwbare en goed geïnformeerde online platforms als dat van Dr. Funkenberry en de encyclopedische Princevault.com. Met name die laatste lijkt een veelgebruikte bron voor Clerc. Voor een nieuwe generatie Prince fans die zich nog een weg banen door zijn lijvige output is het des te interesssanter om compacte achtergrondinformatie te krijgen en feitjes te ontdekken.

Zo lees je dat de schunnige tekst van ‘Darling Nikki’ aanleiding was voor de Amerikaanse belangengroep Parents Music Resource Center om de song op nummer 1 te zetten van een lijst met liedjes die verboden moesten worden. En de overgemoduleerde stem van Prince op ‘If I Was Your Girlfriend’ bleek een fout van Prince technicus Susan Rogers die tijdens het opnameproces de voorversterker van het mengpaneel te hoog afstelde, waardoor het microfoonsignaal teveel versterkt werd. Prince stelde Rogers gerust met de woorden: “We klinken niet als Michael Jackson. We geven niet al dat geld aan perfectie uit. We gaan snel en dus worden er fouten gemaakt.” Maar ook het feit dat pas jaren later na de release van ‘The Gold Experience’ duidelijk wordt dat het niemand minder dan Lenny Kravitz is die de achtergrondvocalen voor zijn rekening neemt op de track ‘Dolphin’.

Jammer zijn soms de wat krakkemikkige vertalingen. Met name in songtekstdelen pakt dit niet altijd lekker uit: “Ik hou van dikke / ik hou van trotse” (“I like ‘em fat / I like ‘em proud) uit ‘Gett Off’ of “Jouw kont is van mij” (“Your butt is mine”) uit Michael Jacksons ‘Bad, waarvoor Prince werd uitgenodigd dit als duet op te nemen. Zomaar twee voorbeelden waarvan je je afvraagt of je als lezer die knullige vertalingen echt nodig hebt. Ook de meeste foto’s zijn over het algemeen bekend. Hier en daar lopen de beelden niet synchroon met het jaar waarover wordt geschreven. Daarnaast zitten er weleens kleine foutjes in de bijschriften. Het zijn details, maar juist voor de echte Prince fans storend omdat ze opvallen. Leuk is dan weer wel dat er een hoop foto’s voorkomen van Prince op Nederlands grondgebied.

‘Prince Compleet’ maakt deel uit van een ‘Compleet’-serie waarvoor Benoît Clerc ook de boeken schreef over David Bowie en Queen. Afgezien van de kleine oneffenheden is ‘Prince Compleet’ een ambitieus en best indrukwekkend naslagwerk dat de eerste is in zijn soort over Prince. Maar het is met name interessant voor de muziekliefhebbers die Prince nog aan het ontdekken zijn of bestaande fans die nooit verder zijn gedoken in de achtergrond van zijn muziek. Die hards kunnen dit boek voor de volledigheid aan hun collectie toevoegen en ongelezen laten. (7/10)

Uitgeverij: W Books
EAN: 9789462584884

Deel: