Nederlandse zanger en pianist Ruben Hein heeft met zijn nieuwe project zijn twee grote interesses gecombineerd: muziek en natuur. Tijdens een expeditie naar de Zuidpool hoopte hij muzikale inspiratie op te doen en dat is gelukt. De combinatie van ongerepte natuur en zijn liefde voor muziek is uitgemond in ‘OCEANS’. Een mooi album waarmee Hein de fragiele natuur bezingt en de luisteraar oproept tot actie.

Een overvloed aan aanstekelijke, akoestische gitaardeuntjes doen dit album leven. De eerste noten van openingsnummer ‘Guard Down’ laten dit al horen en zetten de toon van het album. Het nummer is zowel muzikaal als tekstueel een ideaal begin voor ‘OCEANS’. De kracht van de natuur is prachtig en brengt veel euforie, ook Hein wordt er euforisch van. Helaas is die kracht heel fragiel en hoeft er niet veel te gebeuren om de cyclus van de natuur te verstoren, wat hij duidelijk maakt in de bridge van het nummer. De vrolijke gitaar verdwijnt en het nummer wordt serieuzer. Een waarschuwing verhuld in een vrolijk nummer: wees op je hoede voor de gevolgen die het verstoren en verwoesten van de natuur met zich mee brengen.

Deze boodschap zet Hein het gehele album door. De van oorsprong jazzmuzikant heeft al eerder uitstapjes naar de popmuziek gemaakt en zet dit nu door. ‘OCEANS’ mag dan ook meer als pop dan als jazz worden bestempeld. Toch komen die jazzinvloeden zeker terug. Onder andere op ‘I Don’t Deserve It’ en ‘Ruled By Rumour’. Samen met de diepe en kenmerkende stem van Hein versterken alle elementen elkaar en kan het album niet totaal in één hokje worden geplaatst. Net als de geliefde natuur van Hein.

Met een mini studio aan boord tijdens de expeditie, is de eerste hand aan dit album gelegd nabij de Zuidpool zelf. Deze directe invloed is te horen op de meest fragiele nummers van het album. Op zowel ‘Empty Hands’ als ‘Art Of Living’ is Hein op zijn best. De akoestische gitaar is ingewisseld voor zijn eigen pianospel en wordt op ‘Empty Hands’ nog licht versterkt door een rustig drumritme. Het is de fragiele kopstem die Hein inzet die dit nummer tot een absoluut hoogtepunt maakt. Afsluiter ‘The Art Of Living’ sluit Hein’s expeditie in stijl af. Het belang van zijn waarschuwing aan de luisteraars waar hij mee begon op ‘Guard Down’, wordt nog eens benadrukt. Ditmaal op een iets sobere manier, maar dit maakt het niet minder toepasselijk. Het is de prachtige, samenvattende afsluiter die dit album nodig heeft.

Het thema van ‘OCEANS’ is niet alleen in de tekst en muziek aanwezig. Ruben Hein heeft ook bij de productie en distributie van de plaat over de natuur nagedacht. Elke vinyl van ‘OCEANS’ wordt verpakt in een hoes van growing paper in plaats van plastic. Plant de hoes en je hebt binnen de kortste keren bloemen, bijen en vlinders in je tuin of op je balkon. In samenwerking met Natuurmonumenten wordt er ook voor elk verkochte album een boom geplant. De eerste stapjes richting het doel van zijn album worden dus door Hein zelf gezet. Het is de ultieme manier om zijn boodschap te versterken en door te laten dringen. Het originele project heeft daardoor op alle vlakken een mooi eindresultaat opgeleverd waar menig natuur- en muziekliefhebber fan van zal worden. (8/10) (V2 Records)

Deel: