Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, juni 24
    Trending
    • John Fogerty balanceert tussen energiek en fragiel in Ziggo Dome
    • Pinkpop dag 3 – Festival sluit in old school stijl, heerlijk en hard af.
    • YUNGBLUD – IDOLS
    • Robbie Williams verovert Johan Cruijff Arena met humor, zelfspot en oprechtheid
    • Zweten, springen, zingen – Pinkpop dag 2 op z’n heetst
    • Album recensie overzicht: The Pretenders, Tropical Fuck Storm en meer
    • Hitte, hits en heel veel handen in de lucht tijden de eerste dag op Pinkpop 2025
    • Album recensie overzicht: Karol G, Van Morrison en meer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Aankondiging»Cate Le Bon kondigt haar zesde studioalbum ‘Pompeii’ en tournee aan
    Cate Le Bon
    Aankondiging

    Cate Le Bon kondigt haar zesde studioalbum ‘Pompeii’ en tournee aan

    By Norman van den Wildenberg12 oktober 2021

    Cate Le Bon brengt op 4 februari 2022 haar zesde studioalbum ‘Pompeii’ uit, dat op Mexican Summer verschijnt. ‘Pompeii’ is helemaal alleen gecomponeerd in een soort vacuüm en voornamelijk geschreven op basgitaar. Cate Le Bon bespeelt elk instrument, behalve drums en saxofoon, op het album zelf en nam het album grotendeels alleen op met haar vaste kompaan en co-producer Samur Khouja in Cardiff, Wales. De eerste single afkomstig van het album, ‘Running Away’ is nu uit.

    De nummers van ‘Pompeii’, de opvolger van het in 2019 verschenen ‘Reward’ waar Cate Le Bon een Mercury Price nominatie voor ontving, voelen opgeschort in de tijd. Liedjes geschreven voor nu, ontkiemen op wonderbaarlijke wijze uit in Le Bon’s interesses in de oudheid, filosofie, architectuur en goddelijke modaliteit. Een wereldwijde pandemie plus klimaatcrisis; botsende eco-trauma’s beangstigen, dus “What would be your last gesture?” vraagt ze. Maar ‘Pompeii’ reikt verder dan de huidige crises om in te haken op wat Le Bon ‘een economie van tijdsvervorming’ noemt, waar het leven kronkelt, borrelt, rimpelt, smelt, verhardt, en zich onvoorspelbaar herdefinieerd, zoals lava – of liever, geluid.

    “ ‘Pompeii’ was written and recorded in a quagmire of unease. Solo. In a time warp. In a house I had a life in 15 years ago. I grappled with existence, resignation and faith. I felt culpable for the mess but it smacked hard of the collective guilt imposed by religion and original sin. The subtitle is: You will be forever connected to everything. Which, depending on the time of day, is as comforting as it is terrifying. The sense of finality has always been here. It seems strangely hopeful. Someone is playing with the focus lens. The world is on fire but the bins must go out on a Tuesday night. Political dissonance meets beauty regimes. I put a groove behind it for something to hold on to. The grief is in the saxophones.” – Cate Le Bon

    Tim Presley’s schilderij hing aan de muur in de studio als een meditatief beeld voor Le Bon en werd gereproduceerd als een portret van haar voor de albumhoes. “Hoe maak je muziek die klinkt als een schilderij?”, vroeg Le Bon zich af. Het resulteerde in verschillende lagen van synths met baslijnen geïnspireerd door Japanse stadspop uit de jaren ’80 – ontworpen om vrolijkheid en verlatenheid te brengen, Stella Mozgawa’s jazz-georiënteerde percussie gepatcht vanuit Australië, vocale arrangementen en Khouja’s bemoedigende aanwezigheid. Het is een kenmerkende sound voor ‘Pompeii’.

    De eerste single is ‘Running Away’. Een verhaal prachtig van aard maar met een bitter randje (“The fountain that empties the world / Too beautiful to hold”), escapisme leeft als een folie voor de buitenwereld. Een eerbetoon aan herinnering, medeleven en sterfelijkheid voor altijd. De video werd geregisseerd door Casey Raymond en is opgenomen in The Factory in Porth, Wales. Le Bon speelt er samen met saxofonist Euan Hinshelwood.

    Cate Le Bon tourt in het voorjaar door Europa:
    11 april – AB, Brussel
    12 april – Paradiso, Amsterdam

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStef Kamil Carlens komt naar de Kapel van de DomusDela
    Next Article Sech, Daddy Yankee, J Balvin – Sal y Perrea Remix

    Related Posts

    John Fogerty balanceert tussen energiek en fragiel in Ziggo Dome

    Pinkpop dag 3 – Festival sluit in old school stijl, heerlijk en hard af.

    YUNGBLUD – IDOLS

    Alle vacatures op een rij, KLIK HIER
    of neem direct contact op via Messenger:

    Maxazine In Andere Landen:
     

    Navigatie
    • België Nieuws
    • België live
    • Interviews België
    • Belgen bij de buren
    • CD Recensie

    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.