Electronische muziekpioneer Jean-Michel Jarre heeft een 52-minuten durende score gecomponeerd en opgenomen voor ‘Amazônia’, een nieuw project van fotograaf en filmmaker Sebastião Salgado voor de Philharmonie de Paris.

‘Amazônia’ is een expositie gericht op de Braziliaanse Amazone, met meer dan 200 foto’s en andere media van Salgado. Hij reisde 6 jaar lang door het gebied waarbij hij het bos, de rivieren, bergen en de mensen die daar wonen heeft vastgelegd. Centraal in de expositie is een uitnodiging om de toekomst van biodiversiteit en de plaats van mensen in de wereld te zien en te horen.

Jean-Michel Jarre’s begeleidende geluidscreatie is een symphonische wereld die bezoekers van de expositie zal onderdompelen in de geluiden van het Amazonegebied. Met een mix van electronische en orkestrale instrumenten en echte natuurgeluiden, is de soundtrack ook opgenomen in binaurale audio voor een overweldigende ervaring. De soundtrack zal digitaal uitgebracht worden op 7 april, CD en vinyl volgen op 9 april.

Jean-Michel Jarre: “I wanted to avoid the ethnomusicological approach, or creating background music. So I conceived a sort of toolbox containing musical elements – orchestral and electronic – intended to recreate or evoke the timbre of natural sounds, to which I added sounds from the environment, and finally ethnic sources (voices, songs, and instruments) from the sound archives of the Ethnography Museum of Geneva (MEG). I approached the Amazon with respect, in a poetic and impressionistic way. I chose the vocal and sound elements in their evocative dimension, rather than trying to be faithful to a particular ethnic group.

It seemed interesting to me to fantasise the forest. It carries with it a powerful imagination; for both Westerners and Amerindians. This music also evokes a form of nomadism, as if sounds appear and disappear during a migration. It was necessary to go back to the principles of orchestration of the sounds of nature, to work from sounds which follow one another randomly, but which can compose a harmony or a dissonance. And as in any symphony, the work has moments of clarity or tension.”

Als ambassadeur van UNESCO is Jean-Michel Jarre betrokken bij vele bijzondere projecten voor tolerantie en culturele verscheidenheid en voor de bescherming van natuur en milieu. Voor het Amazônia project heeft hij actief samengewerkt met het wetenschappelijke team van het Museum of Ethnography of Geneva (MEG) om zo nauwkeurig mogelijk de geluidsidentiteit van het bos en de mensen die er wonen te herstellen.

De Amazônia expositie opent op 7 april in de Philharmonie de Paris en zal daarna een aantal steden wereldwijd aandoen waaronder São Paulo, Rio de Janeiro, Rome en Londen.

Deel: