Als je een bookpack met maar liefst 19 cd’s ontvangt ter recensie, ben je wel even bezig. Shakin’ Stevens bracht eind november zijn bookpack ‘Fire In The Blood‘ uit, en 19 cd’s rock ’n roll passeerden hier de afgelopen tijd de revue. Maar het was het waard.

Shakin ‘Stevens is een van de grootste hitmachines in de geschiedenis van de Britse hitparade. Hij is al 40 jaar een grote nationale en internationale ster. BMG verzamelde een groot deel van zijn hits en albums, waaronder natuurlijk succesalbums ‘Marie Marie’/’This Ole House’, ‘Shaky’, ‘Give Me Your Heart Tonight’, zijn kerstalbum ‘Merry Christmas Everyone’, aangevuld met live-albums ‘Live In Concert’ uit 2019 en ‘At The BBC In Concert’.

Andere feel good hits die we terugvinden op deze mega-verzamelaar zijn onder meer ‘You Drive Me Crazy’, ‘Marie, Marie’, ‘Turning Away’ en ‘A Rockin’ Good Way’, samen met latere pareltjes zoals Shaky’s samenwerking met Queen’s Roger Taylor ‘Radio’, ‘Now Listen’ en de radiohit ‘Last Man Alive’. En natuurlijk het alleen in Japan uitgebrachte ‘Mona Lisa’ en een fantastisch boekwerk en foto’s.

Singled Out

Naast dit geweldige overzicht wordt ook de ‘Singled Out’ collectie uitgebracht. Hoewel het complete bookpack voor de echte fan feitelijk gezien een must is. En niet alleen vanwege de hitsingles ‘This Ole House’, ‘You Drive Me Crazy’ en ‘Oh Julie’; ‘Fire In The Blood’ is een collectie van het beste wat Shaky in 50 jaar heeft uitgebracht.

Maar met al dat moois is het niet alleen een verzamelaar. ook de gloednieuwe single ‘Wild At Heart’ staat er op, net als ‘I Need You Now’, beide uit 2020. Twee nieuwe singles die laten horen dat de inmiddels 72-jarige rocker nog steeds goed bezig is, maar dat lazen we al in het interview dat Maxazine-interviewer René Hoeflaak enkele weken geleden met de artiest hield.

‘Fire In The Blood’ is niet alleen een prachtig carrière-overzicht van Stevens. Met 2 complete live-albums en een aantal zeldzame live-opnames op de vier ‘Fire In The Blood (the Extra’s)-schijfjes die onderdeel zijn van het overzicht, is het een aanvulling voor de collectie van zelfs de grootste die hard Shakin’ Stevens-fans. Zeldzame opnames en remixen van nummers als ‘Cry Just A Little Bit’, ‘Feel The Need In Me’ en ‘You Shake Me Up’ maken van het overzicht iets unieks.

Succes

Shakin’ Stevens werd in 1948 geboren als Michael Barratt in Ely, Cardiff om te rocken en rollen. En dat is precies wat hij in zijn tienerjaren deed in verschillende bandjes. Daar bracht hij liedjes van artiesten zoals Fats Domino, Joe Turner en Chuck Berry. Hij vormde Shakin’ Stevens and the Sunsets, speelde de hoofdrol in de West End musical ‘Elvis!’ en startte een van de meest succesvolle solo-carrières uit de Britse muziekgeschiedenis. Hij staat zo naast namen als Elton John, Cliff Richard en Paul McCartney.

Vier Britse nummer 1 singles, 15 in de top tien en maar liefst 33 in de top 40 is een aantal dat maar weinig moderne artiesten kunnen evenaren. Hetzelfde geldt voor meer dan een jaar in de top tien staan. Maar ook meer dan vier jaar in de top 40 en een bijna eindeloze reeks gouden, platina en dubbel platina albums van over de hele wereld.

‘Fire In The Blood’ is het omvangrijkste project waar Shakin’ Stevens zich ooit mee bezig hield. Dat is meer dan duidelijk tot uiting gekomen in een pracht van een bookpack. Het bevat het beste dat er op het gebied van Britse Rock ’n Roll is uitgekomen van zijn hand. De samenwerkingen met Roger Taylor, maar ook het duet met Bonnie Tyler maken van Stevens een veelzijdig artiest. Dit totaalplaatje mag dan ook geroemd als een must have in de geschiedenis van Rock ’n Roll. (8/10) (BMG)