Robert Jan Stips is gelukkig weer eens op tournee en dat is voor de kenners een fijne constatering. Mede in het kader van het vorig jaar verschenen nieuwe Supersister album ‘Retsis Repus’ doet een vernieuwd Supersister kwartet een club tour door Nederland. Met het nieuwe album eert Stips enerzijds het fantastische nalatenschap van de originele Supersister bezetting. Anderzijds wil deze sympathieke Hagenees vooruitkijken met respect voor het verleden. Een verleden waarbij dierbare vrienden en leden van het eerste uur Sacha van Geest en Ron van Eck niet meer onder ons zijn.

De opname van het nieuwe album is mooi vastgelegd in een biografische documentaire van Uur van de Wolf over het leven en enorme muzikale bijdrage van Robert Jan Stips aan de Nederlandse progressieve muziek. Wat ons in deze documentaire aansprak was de kwetsbaarheid die Stips liet zien; met name als het gaat over verlies van dierbaren over zijn veel te vroeg overleden mede-muzikanten. Dat respect was ook de rode draad door het optreden in De Cacaofabriek.

Het optreden in de gezellig gevulde zaal begon met een respectvolle herinnering en nagedachtenis aan de oer bandleden van Geest en van Eck. Het uit twee sets bestaande optreden bestond uit een mooie selectie van Supersister’s sterkste nummers gecombineerd met een greep uit de nieuwe composities.

Wat direct tijdens de opener ‘Present From Nancy’ bleek is dat de viool als vervanging voor de fluitpartijen van Sacha van Geest prima past binnen deze muziek. De klassiek geschoolde violiste Marieke Brokamp past goed in het niet in een muzikaal hokje te plaatsen Supersister idioom. In het samenspel tussen Brokamp en Stips was te merken dat ze al een poos samen muziek maken. Gedurende het hele concert was een boeiend klankenspel te bewonderen tussen deze twee begaafde muzikanten, waarin virtuositeit en intensiteit goed samengingen.

Leon Klaasse, ooit begonnen muziek te maken in o.a. Powerplay en The Pilgrims, liet zien zich te hebben ontwikkeld tot een veelzijdige drummer. Hij speelde met veel souplesse de immer complexe drumpartijen. Bart Wijtman, naast veelzijdig muzikant, componist en producer, speelde geïnspireerd en enorm geconcentreerd de bas. Stips animeerde het publiek tussen de nummers door met mooie anekdotes over hoe en onder welke omstandigheden de oudere nummers en het nieuwe album tot stand kwamen.

Het ruim twee uur durende optreden was een combinatie van muzikale virtuositeit met ruimte voor emotie en humor waarin het hele muzikale spectrum van Supersister voorbijkwam. En waarin een goed geluimde Robert Jan Stips liet horen en zien waarom hij wellicht Nederlands begaafdste klanktovenaar van de afgelopen 50 jaar is. Hulde aan dit combo en initiatief deze prachtige muziek levend te houden.

Foto’s (c) Hen Metsemakers / Maxazine

Deel: