Eefje De Visser had een paar try out’s gepland voor Pukkelpop en The Great Wide Open. Eén daarvan was in de Muziekgieterij in Maastricht. De zaal zat nog volop in de verbouwing, de officiële opening staat voor begin september gepland. Ze hadden de kleine zaal echter al zo goed als in orde gemaakt voor Eefje en haar vijfkoppige nieuwe band.

Zo’n 100-tal aanwezigen begaf zich in de ‘kuil’; de kleine zaal is zo gemaakt dat het publiek in het midden lager staat, terwijl rondom de kuil de zaal op gelijke hoogte van het podium is. Daarbij heeft met het industriële van het pand behouden.

Om 21:00 betraden de drummer, toetsenist/bassist en toetseniste de bühne, gevolgd door twee achtergrondzangeressen en uiteindelijk Eefje De Visser zelf. Verschillende ‘tl-buizen’, die tegenwoordig LED lampen zijn, die van kleur wisselden, lagen over de grond verspreid. Eefje in het midden met haar rood/witte Fender gitaar; stijlvol gekleed in glitter-top en donkergrijze strakke broek met zwarte pumps, geflankeerd door de twee blonde achtergrondzangeressen in zwarte top en zwarte korte rok. Het oogde allemaal stijlvol en strak, net als de muziek. Muziek waar de drie dames gesynchroniseerd op meewiegden.

Het geluid in de zaal was zeer goed, ondanks dat sommige aanwezigen dachten dat haar stem niet duidelijk overkwam. Maar dit is de stijl van Eefje; op de eerste plaats creëerde ze een donker sfeer met elektronica waar men duidelijk de invloed van new wave en synth-pop kon horen. En zang is een onderdeel van die sfeer. Zoals ze zelf al zei tijdens een kort gesprek na het optreden, dat men als Nederlandstalige het Engels niet perfect verstaat. En op die manier wou ze ook zingen. Als mensen de teksten wilden begrijpen, moesten ze die maar lezen op de cd’s.

Het waren dus ook bepaald geen meezingers; voornamelijk nummers van haar vorige drie albums. En spijtig genoeg maar twee van haar vierde album, dat in januari 2020 zal uitkomen; ‘Zwarte Zon’ en ‘Lange Vinnen. Op deze twee nummers speelde ze geen gitaar en waren er zelfs choreografeerde danspassen. Wat ook herkenbaar aan de nieuwe nummers was, is dat deze rustig opgebouwd werden en in een zee van broeierige elektronica eindigden.

Na een kleine 50 minuten was het optreden gedaan. Ten grote spijt van het publiek, maar ze vertelde dat men niet meer nummers had ingestudeerd. Dit kwam omdat het de precieze setlist was die ze een dag later op Pukkelpop in Hasselt ook zouden spelen.

Men heeft toch geboeid geluisterd naar de nieuwere stijl die Eefje De Visser in 2020 gaat brengen. Na het uitkomen van het vierde album gaat ze weer op tournee in Nederland en België. En wat de nieuwe Muziekgieterij betreft: de kleine zaal is goedgekeurd, en als Triggerfinger in september de grote zaal komt openen, zal iedereen in de toekomst van top artiesten kunnen genieten in een toplocatie.

Deel: