Na vier succesvolle shows vorige maand kondigt Joep Beving nu een solo clubtour aan. In december dit jaar speelt hij een aantal intieme solo shows in bijzondere zalen in Nederland. Met shows in Den Haag, Maastricht, Eindhoven, Groningen en Zwolle. Tijdens zijn nieuwe solo pianoshow speelt Beving stukken van ‘Solipsism’, ‘Prehension’ en natuurlijk zijn vorige maand verschenen album ‘Henosis’. De kaartverkoop start vrijdag 3 mei om 10 uur.

Met zijn minimalistische pianospel weet Joep Beving zelfs de meest koelbloedige mensen tot op het diepst van hun hart te raken. Hij maakt contemplatieve pianomuziek die hij zelf het liefst omschrijft als ’toegankelijke muziek voor complexe emoties’. Bevings verhaal leest als een jongensboek. De Nederlander wist in betrekkelijk korte tijd een wereldwijde fanschare op te bouwen met zijn minimalistische en introspectieve pianocomposities die de tijdsgeest lijken te raken. Inmiddels is hij een van de meest gestreamde pianisten ter wereld, staat hij in het rijtje van post-klassieke componisten als Nils Frahm, Olafur Arnalds en Max Richter en speelde hij uitverkochte concerten in onder andere het Sydney Opera House en de prestigieuze Duitse concerttempel de Elbphilharmonie in Hamburg.

Joep Beving heeft inmiddels drie albums uitgebracht: ‘Solipsism’, ‘Prehension’ en zijn meest recente ‘Henosis’. Op ‘Henosis’ slaat de Nederlandse pianist nieuwe wegen in en zijn er naast de inmiddels vertrouwde piano ook orkestrale- en elektronische klanken te horen. Hiervoor werkte hij onder andere samen met Cappella Amsterdam, Echo Collective en Maarten Vos.

Joep Beving groeide op in het oosten van het land en was vanaf jongs af aan begaan met de piano. Zijn pad leidde hem via een studie bestuurskunde in Enschede naar Amsterdam waar hij jaren lang werkzaam was in de reclamebranche. Pas op betrekkelijk late leeftijd hervond hij zijn liefde voor de piano en werkte hij in de nachtelijke uren aan zijn debuutalbum ‘Solipsism’. De gedurfde eenvoud van zijn composities bleek zijn weerklank te vinden bij miljoenen luisteraars zo werd duidelijk toen hij zijn album beschikbaar maakte op de verschillende streaming platforms. Diezelfde eenvoud leidde ook tot kritiek vooral uit serieuze hoek. Hierover schreef de Duitse krant die Welt onlangs: “De muziek van Beving heeft iets dat moeilijk te bevatten is, zo gemakkelijk als het klinkt, zo simpel als het lijkt. Stijl, misschien, waarachtigheid. Ze gaat niet weg. Ze helpt. We hebben het getest.”

JOEP BEVING
1 December | Nieuwe Kerk, Den Haag
9 December | Conservatorium, Maastricht
10 December | Catharinakerk, Eindhoven
11 December | Nieuwe Kerk, Groningen
12 December | Schouwburg Odeon, Zwolle

Deel: