Rond oud en nieuw is het altijd tijd voor de jaarlijstjes. Dit doen we op Maxazine al jaren, zo ook dit jaar. We hebben dit jaar aan een aantal medewerkers gevraagd een eigen lijstje te maken van hun beste albums, foto’s, band, concerten, of dergelijke. Dit is het lijstje van de beste albums van redacteur Peter van Capelle:
In eerste instantie dacht ik dat 2018 muzikaal gezien nogal een mager jaar was. Er waren voor mij weinig echte uitschieters. Maar toen ik dit lijstje ging samen stellen werd het toch nog lastig. Wel stond één ding vast voor het afgelopen jaar: de vrouwen waren het sterkst!
10. Kacey Musgraves – Golden Hour
De grootste nieuwe verrassing van het jaar. De Amerikaanse countryzangeres was al langer bezig, en dit was al haar vierde album, maar het zorgde nu pas voor haar doorbraak. Terecht, want het bevat 13 pakkende liedjes.
Terug van weggeweest, en hoe. Jacob de Greeuw kwam na 9 jaar weer terug bij zijn oude band met een stapel liedjes met de vertrouwde Beatlesque sound. Een fijne comeback van één van de betere bands van Nederland.
8. Brian Fallon – Sleepwalkers
Qua nieuw materiaal ligt The Gaslight Anthem al 4 jaar op z’n gat. Gelukkig kwam frontman Brian Fallon wel tussendoor met twee sterke solo albums. Waarvan ‘Sleepwalkers’ de tweede is. Je gaat jezelf bijna afvragen of hij niet beter af is zonder zijn vertrouwde band.
7. Arctic Monkeys – Tranquility Base Hotel + Casino
Zoals ieder album van Alex Turner en consorten werd het al gelijk voor uitkomst bewierookt door iedereen. Ik heb het niet zo op hypes, maar met een album waarin de geest van David Bowie duidelijk doorklinkt kan ik er toch niet omheen.
Eigenlijk kan ik mij geen slecht album van Editors bedenken. Ook niet hun laatste album. Zelfs als het hoogtepunt daarvan een remake is van een oud nummer; ‘No Sound But The Wind’.
5. Kurt Vile – Bottle It In
The War On Drugs konden afgelopen jaar met hun tournee teren op het album dat ze vorig jaar uitbrachten, maar ex-bandlid Kurt Vile kwam wel met nieuw materiaal. Wat we van hem gewend zijn; lange psychedelische songs en folkrock songs als ‘Loading Zones’. Het staat allemaal op ‘Bottle It In’.
4. Janelle Monaé – Dirty Computer
Voor zover deze dame nog niet was doorgebroken maakte ‘Dirty Computer’ daar definitief verandering in. Een album dat staat als een huis. Het schijnt dat Prince vlak voor zijn overlijden er nog een handje in heeft gehad, en dat is duidelijk erin terug te horen.
3. Paul McCartney – Egypt Station
Mijn held kwam na 5 jaar eindelijk weer met een nieuw studioalbum, en wat voor één. Eentje waarmee hij zijn vorige album overtrof. Enkel de draak ‘Fuh You’ had van mij op de plank mogen blijven liggen, maar dat is maar een kleine smet op een album waar de ex-Beatle verder 15 andere perfecte liedjes op heeft geproduceerd.
2. Florence + The Machine – High As Hope
Ik heb al sinds het begin een enorme zwak voor Florence Welch. Daar kon haar laatste album ‘High As Hope’ ook niets aan afdoen. Weliswaar misschien minder pakkend dan haar vorige drie albums, maar alsnog goed voor een hoge notering in mijn eindejaarslijst.
1. Christine & The Queens – Chris
Een album waar twee versies van zijn uitgebracht: een Franstalige versie en een Engelstalige versie. En beiden doen niet onder voor elkaar. Het bevat stuk voor stuk catchy songs waarmee Christine wat mij betreft dé zangeres van 2018 was.