Terwijl er een storm door Nederland raasde was het nog zweten in Boedapest, zonder dat je er iets voor zou hoeven te doen. De zon zal dan ook heel wat mensen vroeg de tent uit hebben getrokken, en zo kon Sziget gelijk beginnen met een workshop Yoga. Eigenlijk was het Obudai eiland in de Donau in Boedapest veranderd in een speeltuin voor volwassenen; overal was wel iets te doen. Van de glijbaan af zo de ballenbak in voor een T-shirt, het springkasteel in voor bier en burgers, elkaar achterna zitten met waterpistolen of lekker relaxed een potje frisbeeën. Had je daar geen zin in dan was het verstandig om een hangmat mee te nemen of juist lekker bij het strand in de Donau te liggen. Vanwege de sterke stroming was het aan te raden om het wel bij liggen te houden. Er waren hekken rondom geplaatst, zodat de mensen op het eiland veilig zijn en er tevens niemand ongezien het eiland op kan komen. Een veilig gevoel.

Wie over het terrein liep zou met verschillende stijlen muziek worden bekogeld. Bij de ene tent leerde je een Afrikaanse dans, een paar meter verderop vond een soundcheck plaats terwijl er op een andere plek dikke metal van Apey and the Pea uit Hongarije klonk. Via een wedstrijd hebben ze een plek op de Main Stage veroverd, wat dan wel weer het grote aantal toeschouwers verklaarde.

Oscar and the Wolf

Voor het podium van onze zuiderbuur was het geen afgeladen veld. De meeste mensen zochten hier ook naar de schaduw, welke ze dicht bij het podium vonden en bij de geluidstoren. Onder de bomen wat verderop was het ook goed vertoeven. De show was overigens ook goed te volgen op de grote schermen, wat de goede organisatie van het festival nogmaals benadrukte. Gelukkig kwam er wel veel gejuich toen Max Colombie opkwam. De dromerige electropop van het Belgische Oscar and the Wolf klonk heerlijk, waar vooral Max op los kon gaan met zijn extravagante dansjes. Overigens wel de enige manier om op deze muziek te bewegen. Oogjes dicht tegen de zon, gedachtes laten varen en lekker meedeinen op de klanken die geproduceerd werden. Of zoals de frontman later bewees, dat het met een glas wijn ook goed te doen was op het podium.

“Jullie zien er prachtig en naakt uit vandaag”, riep Colombie, terwijl er van alle kanten toch steeds meer mensen kwamen luisteren. Met ‘Runaway’ zette hij gelijk een hele dikke beat neer en kwam het publiek echt los. Het was goed te zien dat Colombie er echt van genoot om op Sziget te zijn, want dankzij hem genoten er duizenden mensen. Volgende week staan ze op Pukkelpop en voor wie dat te ver is zullen ze ook nog Ziggo Dome plat spelen over een tijdje.

Fresku

Het was overduidelijk dat er een Nederlander ergens zou gaan spelen. Een hele optocht was er dan ook naar het Europe Stage, alleen was het wel even goed zoeken tussen alle tenten en de soms verwarrende bewegwijzering. Het was grappig om de Eindhovense rapper Fresku op het podium te zien. Zoals hij zelf uitlegde: “My English is not so good, my Dutch is mwah, but my Brabants is very good!” Dat zijn Engels niet zo goed is maakte helemaal niks uit, het was toch een Nederlands feestje met zijn Eindhovense delegatie. Heel verstandig ging hij dus ook verder in het Nederlands. Aan het gejuich van het publiek te horen was het merendeel ook Brabander en feesten kunnen de Brabanders goed. Maar voor veel anderen was het toch spoeden naar de Main Stage waar de Gorillaz de afsluiter van de dag was.

Gorillaz

We kennen Gorillaz als een animatie band die jarenlang mysterieus is gebleven aangaande wie er nou daadwerkelijk in de band zat. Inmiddels is wel bekend dat Damon Albarn en Jamie Hewlett het brein achter het project zijn, maar de fans hopen toch nog steeds de geanimeerde versies van de bandleden te zien. Dit is immers wel hoe het publiek ze kent. Als 2-D, Murdoc, Noodles en Russel. Het veld was afgeladen vol met fans toen ze begroet werden met een roze Hello op het scherm. “Hello, anyone there?”, klonkt het alsof ze door de ruimte zweefden, waarna de band van start ging met ‘Mr. Softy’s Balloon Race’, soepeltjes overgaande in ‘Tranz’. “Het is moeilijk te bepalen welke taal ik moet spreken, omdat dit het perfecte voorbeeld is van hoe een Europees festival zou moeten zijn”, zegt Albarn, die weet dat Sziget al jarenlang bezocht wordt door heel veel mensen uit verschillende landen.

Al vanaf het begin in 1998 wilde de band niet een vaste sound hebben, en hierdoor heeft het concert ook vele verschillende stijlen. ‘Melancholy Hill’ was de voorloper van een aantal nummers waarin Albarn zich helemaal in verloor, maar gelukkig was daar ook de upbeat ‘Feel Good Inc’. Het was geweldig om te zien hoe Damon Albarn zich kon inleven in zijn geanimeerde alter ego 2-D en de juiste sound wist neer te zetten. Voor bijna ieder nummer was er ook een perfect getimede animatie te zien op het scherm achter de band, vandaar dat er vanuit het publiek soms het aftellen te horen was. Het publiek werd op een heel scala van Gorillaz-nummers getrakteerd, met gelukkig ook de wat bekendere nummers. De set kon natuurlijk niet anders dan worden afgesloten met ‘Clint Eastwood’ welke volgend jaar alweer de volwassen leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Het was een meer dan waardige afsluiter van Sziget dag 2.

Deel: