Op 2 juni verschijnt ‘Cover My Tracks’, het solodebuut van voormalig Noah And The Whale voorman Charlie Fink. Dit wonderschone en verfijnde album is opgenomen in de RAK Studio’s in Londen en kent strijkarrangementen van Trey Pollard (Natalie Prass, Matthew White), achtergrondvocalen van The Staves en bijdrages van de veelgeprezen klassieke gitariste Laura Snowden. ‘Cover My Tracks’ verschijnt voorafgaand aan het gelijknamige theaterstuk dat is geschreven door David Greig en geregisseerd door Max Webster. Het stuk wordt van 5 tot en met 17 juni opgevoerd in het Old Vic Theatre in Londen. Charlie Fink zal de toneelbewerking van Cover My Tracks spelen naast actrice Jade Anouka, die recentelijk te zien was in de Donmar Warehouse’s Shakespeare Trilogy in het Kings Cross Theatre.

Bekijk hieronder de video voor de eerste single ‘Firecracker’:

Over Charlie Fink en ‘Cover My Tracks’:

Charlie Fink werd bekend als voorman en songschrijver van Noah And The Whale. De vier albums die de band uitbracht, verkochten in totaal meer dan een miljoen exemplaren. Daarnaast produceerde Fink het album ‘Alas I Cannot Swim’ van Laura Marling, waarvoor ze genomineerd werd voor een Mercury Prize, werkte hij samen met Charlotte Gainsbourg, Foxes, Rhodes en Eliot Sumner en regisseerde videoclips en twee korte films die op diverse toonaangevende filmfestivals zijn vertoond. Nadat Noah And The Whale eind 2013 uit elkaar ging, voelde Fink zich stuurloos: “What does 10 years of being in a touring band give you permission to do afterwards? If you decide you want a break from music, it’s not a great CV item. But the really scary thing was that at that moment I didn’t feel passionate about wanting to write.”

Maar redding kan soms in onverwachte vormen komen. Voor Charlie Fink was die vorm een familie theatershow gebaseerd op de werken van Dr Seuss. Hier ligt de oorsprong van ‘Cover My Tracks’. Begin 2015 werd hij benaderd door The Old Vic om muziek te schrijven voor een kerstbewerking van ‘The Lorax’. Bevrijd van de druk die het leiden van een band met zich meebrengt, kwam hij terecht in een situatie waar hij met Max Webster en David Greig deel uitmaakte van een team. Hier hervond hij zijn liefde voor het componeren van liedjes.

In het kielzog van ‘The Lorax’, dat werd genomineerd voor een Olivier Award, begon Fink te werken aan het idee van een songschrijver die is verdwenen en een notitieboek vol nummers heeft achtergelaten terwijl de luisteraar het mysterie van zijn verdwijning probeert te ontrafelen. “I hadn’t even decided whether it would be an album, or me performing, but as it developed, my desire to be in control led to it being what it is.” Het idee werd verder ontwikkeld met Webster en Greig met als resultaat een theaterstuk en een album. Een album dat zeker niet één op één de soundtrack van de voorstelling is. Want voor de opvoeringen in The Old Vic komt het strijker gezelschap Spacebomb onder leiding van Trey Pollard niet over uit Richmond, Virginia, gaan The Staves geen achtergrond zingen en is ook Laura Snowden niet present.

Fans en liefhebbers van Noah And The Whale zullen echoes van het tweede Noah album ‘The First Days of Spring’ in ‘Cover My Tracks’ terughoren. “I think the sound of this record is the natural place I go to when I pick up a guitar. The idea of simple, storytelling songs appealed to me. I feel like we could have followed up The First Days of Spring quite naturally with this record.” Cover My Tracks is geen popalbum, gecentreerd rond twee of drie radioliedjes (“It’s a headphones record. A late-night record. A roadtrip record”), maar een album dat groeit bij elke luisterbeurt en langzaam maar zeker in je hoofd en hart gaat zitten. “The main thing about this record is that I was trying to make it beautiful. I want people to have a reason to listen to an album, and there’s a reason this album works better than it would as songs on a playlist.”

Deel: