Mozes and the Firstborn dus, jonge jochies nog (behalve de gitarist allen onder de 23), maar ze speelden al overtuigend rockende shows op Into The Great Wide Open, clubs in heel het land én de afterparty van Jack White in de HMH. Het debuutalbum van de Eindhovense formative Mozes and the Firstborn zal op 2 maart uitkomen. De releaseparty is alvast gepland op zaterdag 2 maart in het Eindhovense Area 51.  De band komt terecht op hetzelfde label als Gers Pardoel, Rats On Rafts en Palio Superspeed Donkey. “Alle leuke dingen komen uit Eindhoven! Naast Kempi en Fresku moest er nog eentje bij. I Got Skills is onze hiphop track! Soort van…” liet de band weten.

Het eerste wapenfeit van de jonge groep klonk in februari 2011 met de ep I Got Skills. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder, waarin de groep veel gespeeld heeft in de clubs en op festivals als Popronde, Into The Great Wide Open, Incubate en natuurlijk op Noorderslag begin dit jaar. “Natuurlijk hebben we ons ontwikkeld. De plaat borduurt voort op wat we al hebben gedaan en ook live hebben bereikt. Wat zal afwijken van de ep is dat plaat een stuk diverser zal worden.”  Mozes and the Firstborn heeft de plaat zelf opgenomen en houdt ook het mixen in eigen handen. “In het begin wilden we heel snel een ep uit hebben. Nu zijn we er door veel demo’s achter gekomen dat we zelf ons geluid bepalen en de tijd kunnen nemen. We weten zelf het beste wat we op de plaat willen, we hebben de techniek en weten van onszelf wat we kunnen.” Een beetje hulp kregen de jongens wel. “We werkten in de pre-productie samen met Michel Sloots”, vertelt Aartsen, terwijl achter hem zijn bandleden het uitproesten. “Met Michel Schoots dus.”  



Schoots (bekend als drummer van Urban Dance Squad en o.a. producer van Racoon) was een soort van Dr. Phil in de studio om de bandleden zen te maken. “Hij heeft ons geleerd hoe we de nummers zo konden maken dat het een nummer van iedereen werd. Elk nummer is herschreven als groep, dat is de nieuwe structuur die we aan de nummers hebben gegeven”, aldus gitarist Ernst-Jan van Doorn. “We werkten met Michel in de repetitieruimte aan nummers. Bij het opnameproces was hij bewust er niet bij. We deden ons eigen ding en hadden dan tot het mixen begon, op afstand contact. Dan evalueerden we daarna samen”, zegt Aartsen verder.

Deel: