Trompetist Teus Nobel heeft zijn sporen al flink verdiend in de afgelopen jaren. Zo werkte hij samen met Caro Emerald, Sven Hammond Soul, The Rotterdam Ska Jazz Foundation, Suzanne Alt, Saskia Laroo en The Kyteman Orchestra en smolt hij met zijn Liquid Music Quinted de muziek samen van onder anderen Eric Vloeimans, Herbie Hancock, Pat Metheny en Roy Hargrove. Maar ook nieuwe arangementen stroomden als vanzelf door het mondtuk van zijn trompet. Een aantal van die nieuwe werken staan nu op zijn solo-debuut ‘Flow’.

Nobel werkte voor zijn album veel samen met toetsenist Daan Herweg (Suzanne Alt, Finn Silver, Caro Emerald, e.a.) en kwam een mix van contemporary en groovy jazz tevoorschijn, hier en daar afgewerkt met een randje ruwe fusion.

Hoewel het album vrijwel in zijn geheel instrumentaal is, spreekt het trompetgeschal van Nobel een aangename toon op de cd. Opvalend goed is ook het bassspel van Hugo den Oudsten en de drumpartij van Salle de Jonge, beiden afkomstig uit het Scallymatic Orchestra, niet geheel toevallig getekend bij hetzelfde platenlabel. Hoewel Nobel een goede vaste waarde is bij het Orkest der Koninklijke Luchtmacht, is het meer dan duidelijk dat Flying High Records ook dit talent maar snel heeft vast gelegd. Vanwege de inkrimping van de Koninklijke Luchtmacht ook zeer zeker een zekere zet van de trompetist.

Op ‘Flow’ maakt Nobel gebruik van zijn eigen Liquid Music Quinted, maar ook een drietal gastartiesten worden uitgenodigd door de trompetist. Zo horen we Qeaux Qeaux Joans op het dramatische ‘Inner Depth’, maar ook het jonge jazz-talent Ben van Gelder op alt-sax. Het lijkt vreemd, maar het 22-jarige talent moest voor de opnames overkomen uit New York, waar de Deloitte Jazz Award-winnaar van 2008 op jongen leeftijd al de gehele jazz-cene op zijn kop zet. Voor het door zijn oude Finn Silver-maatje Daan Herweg geschreven ‘Escape from all i know’ nam hij echter graag nog eens de opnamevlucht naar Nederland. Ook Tom Beek is op tenor-sax een welkome aanvulling op het spel van Nobel. Zeker als de dialoog die aangegaan word op ‘Water Resist’ een van de overduidelijke hoogtepunten is op het album.

‘FLow’ laat horen dat Nederland naast top-trompetisten als Saskia Laroo en Colin ‘Kyteman’ Benders nog rekening moet houden met een mogelijk derde topper van niveau. Nobel laat dat nog eens duidelijk horen in de afsluitende track, ‘Brain Storm’, waar de trompetist volledig los gaat in en duidelijk herkenbare tune, die de eerste uren niet meer uit je hoofd gaat. Nobel is meer jazz dan Benders en van een nieuwere generatie dan Laroo, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken dat de jazz in Nederland de komende jaren zonder topper op trompet zal zitten. Het enige wat we moeten aanmerken is dat er ondanks een show-off van diverse stijlen nog niet echt een duidelijke lijn in het spel van Nobel zit. Nobel wil, hij kan, maar echt overtuigend is de 30-jarige nog niet helemaal op zijn debuut. (7/10) (Flying High Music)

Deel: