De Nits, bekend van hits als ´Nescio´, ´In the Dutch Mountains´ en ‘J.O.S. Days’, hebben sinds kort hun nieuwe album getiteld ‘Malpensa’ uit. Sinds het uitkomen van hun eerste single, ‘Yes or No’ (1977), hebben zanger en tekstschrijver Henk Hofstede, Rob Kloet (drums) en Robert Jan Stips (keyboard) niet stilgezeten. ‘Malpensa’ – hun 25e album – vernoemd naar een vliegveld in Milaan, laat horen hoe divers de muziek van De Nits kan zijn.

‘Malpensa’ opent met het nummer ‘Five Fingers’. Wat mij gelijk opvalt is de diepe stem van Henk Hofstede, welke verderop in het nummer naar een hoger nivo getilt word. Bij het horen van dit eerste nummer is meteen duidelijk dat zijn stem na al die jaren nog niet aan kracht en souplesse heeft ingeboet. Hofstede klinkt solide en vertrouwd en dat is een van de sterke kanten van De Nits door de jaren heen gebleken.

‘Malpensa’ heeft een diversiteit van verschillende invalshoeken, hoewel het grote geheel als een rode draad door de muziek blijft spoken. Het album steekt goed in elkaar en ook de teksten op ‘Malpensa’ pakken hout. Echte verrassingen hoef je op het album niet te verwachten, maar uiteindelijk zijn ook in de afgelopen achtendertig jaar Nits de grote hits vaker toevalstreffers gebleken, dan gerichte schoten op open doel. Ook op ‘Malpensa’ is niet getraind op penalty’s, hoewel een nummer als ‘Schwebebahn’, dat ogenschijnlijk veel gedachten oproept aan ‘Adieu Sweet Bahnhof’, kan uitgroeien tot publieksfavoriet bij concerten en zelfs een kleine hitpotentie in zich heeft. Zo ook het experimenteel openende ‘Love-Locks’ en verdomd als het niet waar is, ook daar die Duitse inslag.

Die experimentele, soms Kraftwerk-achtig aandoende experimentjes komen ditmaal deels uit de studio’s van Kytopia, inderdaad, van Colin ‘Kyteman’ Benders, die zelf op het bijna acht minuten durende ‘Bad Gouvernment And Its Effect On Town And Country’ nog een nummertje komt meeblazen. Een minutenlange instrumentale intermezzo die de melancholiek van De Nits nogmaals in optima forma weer geeft.

Verrassend is het vrij digitale drum- en percussiegeluid van drummer Rob Kloet en de bijbehorende drumloops, maar ook Robert-Jan Stips experimenteert er op ‘Malpensa’ wederom lustig op los. De onschuldige impressionisten tonen zich op de hoes al als oude Hollandse meesters, op het album tonen ze zich, na enkele mindere platen, gewoon weer terug te zijn als hedendaagse grootmeesters. Chappeau! (8/10) (WERF Records)


Deel: