In het overvolle en uitverkochte Paradiso staat vanavond niemand minder dan hardrock-/ metalband KoRn. Hun nieuwe album ‘Path of Totality’ heeft naast rockinvloeden ook de voor KoRn meer experimentele invloeden van dubstep en drum ‘n’ bass. De mannen gaan met hun tijd mee, en dit nieuwe muziektijdperk gaan we vanavond meemaken!

Maar liefst 2 voorprogramma’s mogen ons opwarmen voordat we de mannen van KoRn op het podium mogen aanstaren. Maar wat blijkt, dit mag al eerder: J. Devil, oftewel een DJ-set van KoRn frontman Jonathan Davis staat als eerste op het podium, en krijgt de zaal goed warm. Hij danst rond op het podium en zweept de zaal op met zijn muziek. Door zijn enthousiasme heeft Downlink, het 2de voorprogramma, een ingekorte show. Downlink zorgt voor de eerste dubstep-momenten, waarbij invloeden van metal hoorbaar zijn.

Na het nodige ombouwen wordt een enorme microfoonstandaard in het midden op het podium neergezet, van metaal en in de vorm van een naakte vrouw. Way to go, Jonathan! Verder staat er een drumgevaarte, waar je de drummer meteen in ziet oplossen. De show genaamd ‘The Path of Totality’ is onderverdeeld in 4 stukken, namelijk liedjes die niet zo vaak door KoRn live gespeeld worden, zoals ‘Lies’ en ‘Good God’, stuk voor stuk prachtnummers. Dan een gedeelte waarin nummers van het album leidend zijn, daarvoor zijn de mannen van KoRn immers voor op tour. ‘Chaos Lives in Everything’ en ’My Wall’ klinken nog steeds zoals KoRn altijd geklonken heeft: de gedachte dat hardrock niet samen gaat met electro/dubstep wordt snoeihard weggedrumd en gerifd.

Het ontbreekt deze avond ook niet aan hits, zoals ‘Here To Stay’, ‘Freak On A Leash’ en ‘Falling Away From Me’. De zaal deint als een headbangende massa mee, een enkeling gaat voor het crowdsurfen. Bij de eerste noten van ’A Brick in the Wall’ van Pink Floyd is het publiek nog wat onwennig, maar geen seconde later wordt uitbundig meegezongen. Ik begin mezelf af te vragen welke versie ik mooier vind, de cover of het origineel… daar ben ik nog niet uit. Na een kort ‘Goodbye’-(kinder)liedje verlaat de band het podium. Spelend op een doedelzak zet Jonathan het lied ‘Shoots and Ladders´ in. Die man is toch ook van alle muziekmarkten thuis! Deze mooie avond wordt afgesloten met ‘Blind’, de laatste woorden ‘I’m Blind, I’m Blind, I’m Blind, I’m Blind’ mee naar buiten nemend, maar mijn ogen zijn geopend: KoRn kan veel verschillende muziekstijlen aan/hebben. Ik ben benieuwd met welke muziekstijl ze over een jaartje komen…

Foto’s (c) 2012 Armelle van Helden

Deel: