altTijdens de vorige editie van Do you remember ….. nam ik jullie mee naar het begin van de jaren ’80 toen de Britse soul en funk groep Imagination werd opgericht. Deze keer ga ik terug naar de jaren ’60. Nederland heeft heel wat goede bands voortgebracht, maar deze band mag toch bestempeld worden als beter dan goed, ze staan absoluut in de top 10 beste Nederlandse bands aller tijden. Als ik jullie de namen Thijs van Leer en Jan Akkerman voorleg, weten de echte liefhebbers gelijk waar het over gaat. Deze keer in ‘Do you remember ….. Focus’.

Toen hun debuutalbum getiteld ‘Focus Plays Focus’ (‘In an Out of Focus’) in 1970 uitkwam bestond de band uit Thijs van Leer (fluit/orgel), Jan Akkerman (gitaar), Martin Dresden (bass) en op de drums Hans Cleuver. Buiten ons land werd het album niet of nauwelijks opgemerkt; wel ontwikkelde zich een kleine groep echte fans. Toen Jan Akkerman de band verliet vormde hij samen met bassist Cyril Havermans en Pierre van der Linden, een drummer met wie Akkerman voorheen samenwerkte in Johnny and the Cellar Rockers, The Hunters en Brainbox. Toen Dresden en Cleuver kort daarna het voor gezien hielden kwamen Akkerman en Van Leer weer bij elkaar en samen met Van der Linden en Havermans vormden ze de nieuwe lineup van Focus.

In 1972 kwam hun album ‘Focus II’ (Moving Waves) uit met daarop het nummer ‘Hocus Pocus’, welke voor de heren internationaal succes betekende en een absolute hit werd aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Deze Rock klassieker bestaat uit schitterend gitaarwerk van Akkerman en energierijke stukken fluitwerk, accordeon, gitaar en drumsolo’s, nietszeggende teksten en zelfs gejodel. Helaas in de herfst van dat zelfde jaar besloot Havermans om Focus te verlaten en werd vervangen door Bert Ruiter. Havermans bracht een album getiteld ‘Cyril’ uit met als backing vocals zijn voormalige Focus bandleden.

Het jaar daarop kwam het dubbelalbum ‘Focus 3’ uit. Akkerman en Van Leer produceerden het grootste deel van hun werk zelf maar critici beweerden dat het album het niet haalde bij ‘Focus II’ en dat het materiaal niet sterk genoeg was om er een dubbelalbum mee te vullen. Desalniettemin stond er toch een ijzersterk nummer op, te weten ‘Sylvia’ wat een enorme hit werd en stond elf weken in de Britse Singles Chart en bereikte daar de vierde positie. Eind 1973 bracht de band het album ‘At the Rainbow’ uit. Het jaar daarop vlak voordat ze het album ‘Hamburger Concerto releasden nam Colin Allen de drums over van Van der Linden. Een poging om het ‘Hocus Pocus’ geluid te overtreffen met het nummer ‘Harum Scarum’ werd geen succes en leidde ertoe dat het vergaarde fortuin snel aan het slinken was.

Het album ‘Mother Focus’ wat in 1975 uitkwam waarop de nieuwe drummer David Kemper te horen was kreeg hoofdzakelijk negatieve reakties van de critici. In 1976, diep gefrustreerd door het ontbreken van de band’s richting en onvrede over het commerciële beleid, besloot Akkerman op de vooravond van een volledig uitverkochte Britse tournee om Focus de rug toe te keren. Philip Catherine, een Belgische Jazz-Fusion gitarist werd op het laatste nippertje bereid gevonden om de plaats van Akkerman in te nemen. Hun Amerikaanse label bracht vervolgens het album ‘Ship of Memories’ uit met daarop tracks van de gestaakte 1973-1974 oefensessies in een poging een opvolger van ‘Focus 3’ te produceren.

De zogenaamde ‘liner notes’ waren geschreven door Mike Vernon wie toedertijd de producer van Focus was en beweerde dat het de schuld van Akkerman’s desintresse met betrekking tot de sessies ervoor zorgde dat ze gestaakt moesten worden. Vernon zorgde ervoor dat ‘Ship of Memories’ groots gereleased werd zonder actieve medewerking van de band. De titeltrack was een compositie van Pierre van der Linden. De Amerikaanse zanger P. J. Proby, drummer Steve Smith (wie later bij Journey ging drummen) en gitarist Eef Albers voegden zich bij Philip Catherine en de rest van de band om ‘Focus con Proby’ op te nemen. Vanwege slechte reviews en desintresse besloot de band om na een korte tournee de sporen aan de wilgen te hangen.

In 1985 kwamen Jan Akkerman en Thijs van Leer nog even bij elkaar vanwege contractuele verplichtingen voor een gezamenlijk project wat als resultaat had een album getiteld ‘Focus’ wat commercieel gezien een flop werd. In de jaren ’90 traden Akkerman, Van Leer, Ruiter en Van der Linden gezamelijk op met oude en nieuwe nummers tijdens Veronica’s Goud van Oud. Een restart van de band mislukte helaas. In 1993 stonden Akkerman en Van Leer nog samen op het podium om Focus nummers te spelen tijdens het North Sea Jazz Festival. Zes jaar later deed Thijs van Leer nog een poging om de band weer nieuw leven in te blazen door met Hans Cleuver, Bert Ruiter en de nieuwe gitarist Menno Gootjes diverse concerten te geven in Nederland maar door interne problemen omtrend het materiaal voor een cd release ging de groep uit elkaar.

Na de eeuwwisseling begon het bij Thijs toch weer te kriebelen en besloot hij wederom om samen met bassist Bobby Jacobs, gitarist Jan Dumée en drummer Ruben van Roon (allemaal voormaling CONXI bandleden) om Focus weer op te richten. Kort daarop werd Van Roon vervangen door Bert Smaak. Het resultaat was een nieuw album getiteld ‘Focus 8’ en een heuse wereldtournee. In 2004 kwam Pierre van der Linden er weer bij, en vanwege muzikale meningsverschillen werd in 2006 Dumée vriendelijk verzocht om Focus te verlaten. Dat zelfde jaar kwam ‘Focus 9 / New Skin’ uit op het Red Bullet label, welke momenteel eigenaren zijn van alle Focus composities. Jan Dumée richtte On The Rocks op met zanger John Lawton, welke voorheen zich verdienstelijk maakte bij respektievelijk Uriah Heep en Lucifer’s Friend.

In mei 2010 gebruikte Nike het nummer ‘Hocus Pocus’ in hun commercial voor de Fifa World Cup. Het filmpje werd voor het eerst uitgezonden op het US network tv tijdens de UEFA Champions League finale tussen Bayern Munchen en Inter Milaan op 22 mei en daarna regelmatig tijdens het WK voetbal. Een re-release vanwege de Nike reclame zorgde ervoor dat ‘Hocus Pocus’ op de 57e plek binnen kwam in de UK Singles Chart. Anno 2011 is Menno Gootjes teruggekeerd bij de band als vervanging van Niels van Steenhoven. Rapper J. Cole gebruikte samples van ‘Hocus Pocus’ in zijn nummer ‘Blow Up’ welk te horen is in het spel MLB11: The Show.

{slide=Focus – Hocus Pocus Live 1973}http://www.youtube.com/watch?v=g4ouPGGLI6Q{/slide}

{slide=Focus – Nike commercial}http://www.youtube.com/watch?v=YNBEa-vrFUY{/slide}

{slide=Focus – Sylvia}http://www.youtube.com/watch?v=nVsHFkqnRqI&feature=related{/slide}

Deel: