Een aantal maanden geleden alweer hoorde ik een fantastisch jazz nummer op de radio. Omdat ik in de auto zat ging het aan mij voorbij wie ik hoorde zingen. Eenmaal thuis ben ik het toch nog eens gaan nakijken en het bleek “[[Back it up]]” van niemand minder dan [[Caro Emerald]]. Een paar maanden later hoorde ik haar nogmaals, dit keer bij [[Giel Beelen]] in zijn ochtendshow. Ze speelde hier onder andere een waanzinnige eigen versie van [[Lady Gaga]]’s “Bad Romance”. Dit was toch wel het teken om uit te zoeken wie deze zangeres eigenlijk is. Caro Emerald is een zangeres van Nederlandse bodem, geboren als Caroline van der Leeuw. Deze Amsterdamse van inmiddels 28 jaar studeerde jazz en zang aan het conservatorium. Ze geeft zangles aan de zangschool van Babette Labeij, is vocal coach bij [[Popstars]] en dirigente van [[Kinderen voor Kinderen]]. Haar bekendheid kwam echter bij de release van eerder genoemde single “Back it Up”. Dit nummer werd oorspronkelijk geschreven voor een Japanse popgroep en Van der Leeuw zou slechts de demo inzingen. Ze voegde het gelukkig ook toe aan haar eigen repertoire. In 2008 werd het nummer voor het eerst voor het grote publiek gezongen op de lokale Amsterdamse zender [[AT5]]. Pas in juli 2009 werd het nummer officieel uitgebracht op Grandmono Records, het label van haar producers. Het nummer steeg gelijk naar de eerste plaats in de [[iTunes]] Jazz Charts en bleef daar bijna 5 maanden. Ook haar tweede single is een regelrechte hit te noemen. Martini koos dit nummer, “A night like this” voor een nieuwe reclame campagne, waarin Caro ook even te zien is. Het staat nu op de eerste plek in de iTunes top 100 en op de 18e plaats in de Top40. Redenen genoeg om een album te lanceren dus. En dat was deze week eindelijk zover. Op 28 januari was in de kleine theaterzaal CMA in Amsterdam een besloten feest voor vrienden en famile ter gelegenheid van de release van “Deleted Scenes from the Cutting Room Floor”. Een ongelofelijk sfeervolle en toegankelijke plaat vol ballroom jazz, filmische tango’s, groovende jazz en aanstekelijke mambo’s, die klinken alsof ze in 1951 zijn opgenomen in Hollywood’s befaamde scoring studio’s. Ook de titel is een verwijzing naar de filmstudio’s. Om dit gevoel te versterken is soms een authentiek krakend geluid van een grammafoonplaat waar te waarnemen. Dat het een bijzondere avond was werd wel duidelijk toen Caro na een aantal nummers letterlijk helemaal stil viel. De reden was de onverwachte opkomst van 3FM DJ’s Giel Beelen en [[Gerard Ekdom]]. Als verassing overhandigden zij officieel het eerste exemplaar van “Deleted Scenes from the Cutting Room Floor” aan Caro. Een mooi moment op deze zeer geslaagde avond.

Copyright 2010 Stephen Hotsma/www.stephenhotsma.nl
Deel: