Hans Teeuwen deed het met The Painkillers, Urbanus deed het met De Fanfaar, en sinds eind vorig jaar doet Najib Amhali het met PlusSupportAct; een volwaardige reeks concerten in het clubcircuit. Na acht theatertours met enkele van de beste cabaretprogramma’s, staat Amhali dit seizoen op podia als die van de Effenaar in Eindhoven.

Vreemd genoeg trok een naam als die van Najib Amhali geen volle grote zaal, maar de kleine zaal van de Eindhovense poptempel zat lekker vol. Ondanks de aankondiging ‘PlusSupportAct’ hadden Amhali en zijn mannen (en vrouwen) geen support mee. Niet nodig ook, want met PlusSupportAct als band, dezelfde die als afgelopen tournee achter de Marokkaan uit de Jordaan stond, stond een volwaardig programma op het toneel.

Dat Najib Amhali niet in Marokko maar in Krommenie opgroeide, werd al snel duidelijk. Najib gooide in krap anderhalf uur een reeks Nederlandstalige toppers in wording de zaal in, waarbij al vrij snel duidelijk werd dat Nederlandstalige jaren ’80-acts als Splitsing, Toontje Lager en André Hazes veelvuldig gedraaid werden in huize Amhali. Nadat de frontman met Hip Hop de show opende (‘Amhali In Da House’) werd het Nederlandstalige gehalte tot een hoogtepunt gebracht.

Met nummers als ‘Helemaal Los’, ‘Koud zweet’, ‘Alleen jij kan er wat aan doen’ en ‘Bang’, waarmee hij zijn laatste cabaretshow ‘Alles Komt Goed’ afsloot, liet Amhali duidelijk blijken dat hij in de jaren ’80 en ’90 zeer zeker hits zou hebben kunnen scoren. In de verte leken enkele nummers zelfs uit de pen van Peter Groot Kormelink te zijn gekomen.

PlusSupportAct bleef zoals verwacht niet zoals bij Najib Amhali’s cabaret op de achtergrond. De coverband bewees zich in de Effenaar al snel tot alleskunner, van begeleiding van de energieke frontman tot enkele nummers waarbij de zanger zelf de achtergrond op zocht. Zoals het ook hoort bij een complete band. De zanger/rapper maakte graag plaats voor PlusSupportAct, waarbij hij met regelmaat achter de percussieset plaats nam. Zangeressen Irma van Pamelen en Zosja El Rhazi maakten indruk met respectievelijk ‘Love me just a little bit more’ (Dolly Dots) en ‘Why tell me why’ van Anita Meyer.

Niet alleen de dames, maar de gehele band liet blijken niet voor één gat gevangen te zijn. Een oproep aan de zaal om willekeurig hits te roepen, die de band dan zou spelen, was niet aan dovemansoren gericht. Een pseudo-komische ‘Poing’ (Rotterdam Termination Source) werd wonderbaarlijk goed gebracht door de band, waarna ook Ed Sheeran, Justin Bieber, Justin Timberlake en Metallica voorbij kwamen. Zelfs Tarkan, de charismatische Turkse hitkoning van rond de millenniumwisseling, bracht de band niet in de stress en toetsenist Alexander Broussard toverde en zong zonder enige twijfel de Turkse hit ‘Simarik’, tot groot genoegen van het multiculturele publiek.

Najib Amhali zong, speelde en werd begeleid door een geweldige band. Het geheel van dag na carnaval was eigenlijk compleet, en ook zonder grappen en grollen had Najib het publiek compleet ingepakt. Najib Amhali zou Najib Amhali echter niet zijn als hij waar hij kon toch tussen de nummers door een spervuur aan humor de zaal in vuurde. Toen hij twee jonge broertjes van 7 en 4 jaar vooraan in het publiek ontdekte, ontpopte de sympathieke Marokkaan zich tot een echte publiekslieveling en maakte hij een kort praatje met de jonge fans. Hij zou zijn teksten aanpassen aan zijn jonge publiek en de vloekwoorden vanavond achterwege laten. De kenners weten echter dat Amhali die grofheid nog nooit nodig heeft gehad.

Als later in de voorstelling het publiek voor een tweede maal hits mag noemen om gecoverd te zien worden, breekt Najib Amhali zelf in en haalt de twee kids op het podium. K3 wordt ingezet en de twee dansen vrolijk en onbekommerd mee. Als na ‘Iedereen is van de wereld’ het officiële gedeelte over is, komt de band al snel terug en haalt Najib Amhali twee zwangere vrouwen uit de zaal, de podiumrand op. ‘Kinderliedje’ wordt voor de twee gezongen, wat voor een emotioneel moment bij verschillende toeschouwers zorgt. De zanger bewijst daarna een echte heer te zijn en tilt de dames daarna zelf veilig weer het podium af, waarna Amhali afsluit met de titeltrack van zijn voorlaatste theatershow. Met ‘Alles komt goed’ grijpt de zanger/cabaretier weer terug naar 2012. Waar de vorige theatershow het muzikale uitstapje aankondigde, kondigt de afsluiter van zijn concert weer aan dat hij na deze tour weer snel terug op het podium zal staan, maar dan in zijn rol als cabaretier. In De Kuip, op 1 juli zal dat alweer zijn, en volgens de multi-artiest zijn er nog slechts 30.000 kaarten over. We geloven er niets van, want Amhali kwam, zag en overwon het doorgaans verwende en afwachtende Eindhoven. Dan moet De Kuip geen probleem zijn.

Foto (c) Marcel Hakvoort

Deel: