Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    woensdag, juli 30
    Trending
    • Steven Vagovics – Ikigai
    • Alice Cooper brengt shockrock naar AFAS Live in Amsterdam
    • Hitkanon Flo Rida naar AFAS Live
    • Reneé Rapp – Bite Me
    • Legendary Albums: Fleetwood Mac – Fleetwood Mac
    • Jurassic World Rebirth (2025)
    • Album recensie overzicht: Tyler, the Creator, Cory Hanson en meer
    • Londen: Edith Grove 102 en waarom de Rolling Stones er nog altijd wonen
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Arrested Development ademt hiphopcultuur in de Victorie
    Foto (c) Tyron Rosheuvel
    Concertverslag

    Arrested Development ademt hiphopcultuur in de Victorie

    By Tyron Rosheuvel19 juli 2024

    Hiphop is een culturele beweging. Weinig groepen dragen dit zo expliciet uit als Arrested Development. Sinds 1992 maken ze maatschappijbewuste muziek en bevragen ze sociale kwesties. In 2024 kwam hun nieuwe album ‘Bullets In The Chamber’ uit en stond de groep weer in ons land. Is hun muziek nog wel relevant? Misschien wel relevanter dan ooit, zo bleek donderdagavond in een volle Victorie in Alkmaar

    Na een heerlijke set van DJ Fullscale was het podium voor de groep uit Atlanta. Het afrocentrische karakter van Arrested Development werd direct zichtbaar toen zangeres Fareedah Adeem vol passie dansend opkwam. Met percussie op de achtergrond zweepte ze met een ‘Life Music’ vlag in de hand het publiek op. Deze avond werd een viering van leven en hiphopcultuur.
    Opvallend was dat de band het concert met recente muziek opende. Het motiverende ‘Yes Always’ liep over in ‘Hello’ van het nieuwe album, maar niet voordat emcee One Love een fraaie freestyle bracht. “Welcome to this AD Vibe!”, werd er terecht door rapper Speech geroepen. De frontman klonk live net zo goed als dat hij op de vele platen doet.

    Dan was het toch tijd voor nummers uit 1992, het jaar waarin Arrested Development over de hele wereld ontdekt werd. De band bracht ‘Give A Man A Fish’ en ‘Dawn Of The Dread’ vol overgave en schroomde niet om ‘Revolution’ in het midden te plaatsen. De rebelse en helende natuur van hiphop toonde zich in Alkmaar bij Arrested Development.

    Zangeres Tasha Larae blonk uit in de vele zanglijnen die de muziek van de groep uniek maken. Niet enkel bij de grote hits, maar ook bij ‘Fishin’ 4 Religion’ kreeg de zaal bijna de ambiance van een gospelkerk. Het oneindige talent van Fareedah Adeem daarbij opgeteld toonde het multidisciplinaire karakter van deze unieke muziekgroep. Zelfs interpretaties van Herbie Hancock, Kriss Kross en House of Pain werden live moeiteloos toegevoegd.

    Arrested Development was vastberaden om statements te maken. ‘Africa’s Inside Me’ toonde onbegrensde zelfliefde, ‘Let Your Voice Be Heard’ motiveerde tot opstand tegen repressie en tijdens ‘Bloody’, een nummer over collectieve verantwoordelijkheid, werd zelfs Palestina benoemd. Verfrissend in een wereld waar muziek vooral over bezit en roem gaat.

    De vaardigheid van de band stelde geen moment teleur. Alle bandleden van Arrested Development gaven solo’s en brachten de hiphopbeats tot leven. Zo kreeg ‘Raining Revolution’ een akoestische invulling terwijl emcee One Love juist een pijlsnelle, verbluffende rap opvoerde. De hiphopgroep oogde live sterker dan ooit, met bezieling en bergen aan recent materiaal.

    Er ging echter niets boven ‘Tennessee’, ‘Mr. Wendal’ en ‘People Everyday’. Dit drieluik aan hits zorgde voor collectieve nostalgie bij het publiek en luid meezingen als gevolg. De groep is met zulke nummers een grondlegger voor de maatschappijbewuste rap van vandaag. Na dertig jaar is hun muziek nog net zo sterk en relevant als het in 1992 was. Zelfs zonder Headliner en Baba Oje.

    Dankzij Arrested Development verbroederde de Victorie. Als de bandleden na afloop fans zelfs de handen schudden was slechts één conclusie mogelijk – ze deden het for the FKN love.

    Foto’s (c) Tyron Rosheuvel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip vrijdag 19 juli: Arrested Development @ Poppodium Cpunt
    Next Article De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 19 juli 2024

    Related Posts

    Steven Vagovics – Ikigai

    Alice Cooper brengt shockrock naar AFAS Live in Amsterdam

    Hitkanon Flo Rida naar AFAS Live


    RSS Muzikantenbank
    • Toetsenist gezocht voor alternatieve band in oprichting (regio Breda)
    • Toetsenist zoekt band
    • Jazzmuzikanten: drummer, gitarist en/of toetsenist
    • On the drums!
    • Countryband zoekt vrouwelijke achtergrondzangeres (sopraan of 3e stem) (Oss)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.