Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    vrijdag, juni 20
    Trending
    • Iain Hornal – Return to the Magic Kingdom
    • Last minute aankondiging Tom Odell op Pinkpop
    • HAEVN met extra show naar AFAS Live
    • Michael Riesenbeck – Courage
    • Franz Ferdinand naar 013
    • Win kaarten voor Arch Enemy in AFAS Live
    • Bryyo – Presence
    • Helloween kondigt nieuw album ‘Giants & Monsters’ aan
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Ben E King – Supernatural Soul
    Supernatural Soul Ben E King
    CD Recensie

    Ben E King – Supernatural Soul

    By Jan Vranken2 september 2022

    Sinds de dagen dat vinyl aan zijn opmars bezig is is het ook steeds meer bon ton geworden om oude releases uit de vergetelheid te te halen of compilatie albums uit te brengen. Meestal krijgt het vinyl dan een mooi kleurtje, wordt er een interview bij geperst, of een demo versie van een hit, en dan kan de marketing gaan draaien voor alweer een ‘collectors’ item. Mijn kast staat er inmiddels vol mee, en veel gedraaid worden ze niet helaas. Het origineel is toch hetgeen dat je altijd weer opnieuw draait, als heeft dit vaak aanwijsbare technische tekortkomingen ten opzichte van de huidige technische mogelijkheden. Ben E. King heeft een plekje in het collectieve geheugen met zijn uit 1961 stammende classic ‘Stand by me’ die door ontelbare artiesten is gecoverd. ‘Supernatural Soul’ is de nieuwe compilatie, die toch wel iets meer klinkt dan slechts een compilatie album, geïnspireerd op ‘Supernatural’ uit 1975.

    Er werden artiesten gevraagd om enkele van de oorspronkelijke nummers als duet op te nemen en de rest werd ‘re-recorded’. Enig speurwerk levert uiteindelijk de kennis op dat de stem van King in 1996 opnieuw is opgenomen. Die opnames zijn nu bij de oorspronkelijke opnames gevoegd, die opnieuw gemixt en gemasterd zijn. Voorwaar toch een leuk project, wetende dat de originele vocalen dus 35 jaar eerder werden opgenomen.

    Het eerste nummer van het album is meteen het leukste. Een nieuwe versie van ‘Stand by Me’. King’s stem is in 1996 nog heel erg goed, wat voller, beter zelfs dan het origineel. Deze versie is een duet geworden met soulzangeres Bette Smith, ook getekend op het Cleopatra label, dus goed voor de marketing van haar muziek. Smith tilt het nummer wel naar een hoger niveau met haar rasperige, rokerige stem. De gitaarsolo van bluescat Ronnie Earl past ook wonderwel in deze 2022 versie van de stokoude classic. Well done!

    ‘Supernatural Thing, Part I’ dan, wordt behoorlijk gepimpt door het meedoen van Bootsy Collins. De bas is zoveel zwaarder, de mix is up to date, dit klinkt helemaal top zo. Laat dit nummer in deze versie zingen door bijvoorbeeld Eric Burton van de Black Pumas en het heeft hitpotentie.

    Muzikaal de interessantste samenwerking op het album is de nieuwe versie van ‘Spanish Harlem’ met de Spaanse flamenco grootmeester Rafael Riqueni op gitaar. Wat een originele en goed gevonden combinatie. Heerlijk lichtvoetig danst de gitaar van Riqueni door het eenvoudige akkoordenschema dat we allemaal zo goed kennen en waar honderden hits op zijn gemaakt. Met Riqueni gaat het weer leven.

    Ook staat er nog wel een leuke medley op met oude Drifters songs. King was aan het begin van zijn carrière een van de originele Drifters. Toch is dit materiaal van een te hoog nostalgisch gehalte om interessant te worden voor een re-release als deze. Het voegt verder niets toe. Al met al is deze compilatie toch wel leuker dan vele anderen, dat komt met name door de tracks met de gastmuzikanten, die menigeen zullen verrassen. Leuk dus en voor liefhebbers van het genre en deze periode in de muziek interessant genoeg om aan te schaffen. Had men het hele album zo willen en durven doen, hetgeen een flinke investering zou hebben gekost, dan was het echt leuk geworden. Helaas heeft platenmaatschappij dat niet aangedurfd. (7/10) (Goldenlane/Cleopatra)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip vrijdag 2 september: Leo Sayer @ Kursaal Oostende
    Next Article Salvador Sobral voelt zich thuis in Eindhoven

    Related Posts

    Iain Hornal – Return to the Magic Kingdom

    Last minute aankondiging Tom Odell op Pinkpop

    HAEVN met extra show naar AFAS Live


    RSS Muzikantenbank
    • Slaggitarist/zanger, 70+ zoekt een band met ervaren amateurs
    • Bassist gezocht
    • Bassist m/v!
    • 80 minutes coverband zoekt gitarist
    • Pleased To Meet You uit Arnhem zoekt toetsenist(e)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.