Binnenkort verschijnt van de Canadese zangeres Loreena McKennitt het album ‘Lost Souls‘, haar eerste studioalbum sinds het in 2006 verschenen ‘An Ancient Muse‘. Haar liefde voor Keltische muziek uit zich in haar muziek. Daarnaast onderzoekt zij de Indo-Germaanse afkomst van de Kelten. Een reis die haar via de Britse eilanden en Frankrijk heeft gevoerd tot in Azië. Naast Keltische klanken voegt zij in haar latere werk ook Arabische invloeden toe.

Naar aanleiding van het verschijnen van ‘Lost Souls’ sprak Maxazine met de zangeres. Het heeft twaalf jaar geduurd om met een nieuwe cd te komen. Daar waren voor Loreena een aantal redenen voor. De eerste is dat haar moeder in 2009 ernstig ziek werd en zij haar tot aan haar dood in 2011 heeft verpleegd. Daarna is zij veel aan het toeren geweest in de VS. “Dat deed ik in delen; ik bezocht steeds bepaalde regio’s. Daarbij wilde ik niet te vaak en te lang van huis en van mijn familie weg zijn.” Na het toeren door de VS heeft zij veel over de hele wereld opgetreden. “Ik heb niet stil gezeten. Daarnaast heb ik het liefdadigheidswerk, waar ik aandacht aan besteed. Ook heb ik onder meer Rajasthan in India bezocht in het kader van mijn onderzoek naar de oorsprong van de Kelten. Ik wilde eigenlijk mijn ervaringen in Rajastan in een nieuwe cd verwerken. Maar dit nam zoveel tijd in beslag en er werd steeds meer gevraagd naar een nieuwe cd. Ik heb besloten om dan een aantal nummers, die ik in de loop van de jaren heb geschreven, op te nemen.”

De cd heet ‘Lost Souls’, wat ook het laatste nummer is. Op de vraag of zij hier meer over kan vertellen, antwoordde Loreena dat dit het nummer is, waarmee zij zich het meest verbonden voelt. Het idee hiervoor is ontstaan naar aanleiding van het boek ‘A Short History Of Progress’ van de Canadese schrijver en antropoloog Robin Wright. “In een aantal essays beschrijft hij10.000 jaar menselijke beschaving. Hoe mensen omgaan met het milieu en de natuur, hoe zij de wereld ziek maken. En ook de ontwikkeling van wapens, van stokken en stenen, naar zwaarden, pijl en boog, geweren tot aan atoomwapens toe. Hij voorspelt de ondergang van de menselijke beschaving als wij allemaal zo doorgaan. Ik noem als voorbeeld de bewoners van de Paaseilanden, die alle bomen omhakten en toen hun beschaving zagen verdwijnen. Geen mooi vooruitzicht. Hoewel ik zelf wel hoop blijf houden en denk dat de mens toch eens verstandig gaat worden.”

Een ander nummer, dat diepe indruk maakt is ‘Breaking Of The Sword’, dat gaat over opoffering en verlies. Loreena vertelt dat ze eerst twijfelde of dit nummer eigenlijk wel op deze cd paste. Zij was door de organisatoren van de 100-jarige herdenking aan de Eerste Wereldoorlog in het Franse Vimy gevraagd om hiervoor een nummer te schrijven. In Vimy vond in 1917 een grote veldslag plaats, waar 3.598 Canadese soldaten omkwamen ener  ruim 7.000 gewond raakten. “Het nummer beschrijft de opoffering van een familie van hun zoon, die in de oorlog sneuvelt. Als Honorary Colonel van de Canadese Airforce ben ik er achter gekomen, dat soldaten en hun familie ook onderling een grote familie vormen, die er allen onder lijden als een van hun kinderen sneuvelt. In Frankrijk heb ik zowel de geallieerde als de Duitse graven bezocht. En het is voor iedereen zwaar om jouw kind te verliezen, het maakt niet uit of je aan de goede of aan de verkeerde kant staat.”

Naast het maken van muziek en het onderzoek doen naar de oorsprong van de Kelten besteedt Loreena veel tijd aan liefdadigheidwerk. Zij is de oprichter van ‘The Cook-Rees Memorial Fund for Water Search and Safety”, een organisatie die zich bezig houdt met reddingswerk en voorlichting. “Ik heb dit fonds in 1998 opgericht toen mijn verloofde en enkele familieleden bij een ongeluk met een boot verdronken. De opbrengsten van de plaat, waar ik toen mee bezig was, ‘Live In Paris And Toronto’ heb ik volledig aan dit fonds geschonken. Enkele jaren later heb ik een school gekocht, waar nu het Falstaff Family Center, is gevestigd, die ruimte en ondersteuning biedt aan allerlei projecten. En ik besteed veel tijd aan het ‘Stolen Life Project’, waarin we begeleiding en voorlichting bieden aan ouders, kinderen en scholen om verstandig om te gaan met zaken als internet en social media.”

Uiteraard zouden we Loreena McKennitt weer eens graag in ons land zien optreden, maar daar moeten we nog even geduld mee hebben. “We zijn nu bezig om optredens te organiseren en we denken die binnenkort bekend te gaan maken. Maar eerst is de VS aan de beurt; het is ook lang geleden dat ik daar heb opgetreden. Daar ga ik in de herfst van dit jaar heen. En dan denk ik in het voorjaar van 2019 naar Europa te komen.”

Naast muziek heeft Loreena gelukkig meerdere lessen geleerd in haar leven. “Er zijn een paar mooie lessen, maar de beste vind ik toch wel de les dat, hoeveel je ook leert en leest, je zult nooit alles weten. Het zorgt voor nederigheid. Het is zo mooi hoe alles in de wereld met elkaar te maken heeft. Leer je iets, dan ontdek je dat er nog zoveel meer achter zit om te leren. Je zult nooit alles weten.”

Het album ‘Lost Souls’ van Loreena McKennitt komt op 11 mei uit, via Quinlan Road.

Deel: