Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, oktober 12
    Trending
    • Supafly Festival 2025: Neo-Soul, R&B, Hip-Hop en Jazz in PAARD
    • Het Zesde Metaal in CC Muze ademde tederheid en verbinding
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Japan – ‘Nightporter’
    • Album recensie overzicht: Perturbator, NEEB en meer
    • Kommil Foo in CC Muze: een avond vol muziek, humor en interactie
    • Album recensie overzicht: Roufaida, Starsailor en meer
    • Een avond met The Dublin Legends in Eindhoven met de nieuwe generatie Ierse muziek
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 10 oktober 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»België»België live»Het Zesde Metaal in CC Muze ademde tederheid en verbinding
    Foto (c) Vic Geurts
    België live

    Het Zesde Metaal in CC Muze ademde tederheid en verbinding

    By Vic Geurts12 oktober 2025

    CC Muze ligt op het Marktplein in Heusden-Zolder, net boven Hasselt, op de historische site van een oude steenkoolmijn. Het cultuur centrum biedt plaats aan theater, muziek en exposities en staat bekend om zijn warme akoestiek en intieme sfeer. In de Schouwburg, waar Het Zesde Metaal optrad, zaten publiek en band dicht bij elkaar. De zachte belichting zorgde voor een directe band tussen artiest en luisteraar.

    Het Zesde Metaal bracht er zijn theatertour rond het album ‘Het Langste Jaar’. De band, bestaande uit Wannes Cappelle, Filip Wauters, Tim Van Oosten, Sander Verstraete en Kasper Cornelus, had er zin in. De sfeer was ingetogen en gelaagd, met een voelbare warmte in de zaal.

    Wannes Cappelle begon met rustige klanken, gedragen door gitaar en toetsen. De nummers van ‘Het Langste Jaar’, waaronder ‘Nog Maar Begonnen’, ‘Moeder Aarde’ en de titeltrack, vormden het hart van de avond. De muziek werd met zorg opgebouwd; de muziek vulde de ruimte met melancholische klanken, terwijl de bas en drums het geheel subtiel ondersteunden. Oudere nummers zoals ‘Naar De Wuppe’ en ‘Ploegsteert’ kregen een nieuwe, meer verstilde vorm die perfect paste bij de theatertour.

    De emotie was voortdurend aanwezig, soms uitgesproken, soms juist in de stilte tussen de noten. Cappelle’s stem klonk breekbaar en oprecht, alsof hij elk woord opnieuw beleefde. Kasper Cornelus voegde met toetsen en tweede stem extra kleur toe, zonder de eenvoud te verstoren. Het samenspel van de muzikanten werkte als een ademhaling; elke inzet, elk rustpunt voelde doordacht en eerlijk.

    Wat naar het einde van de avond zorgde een luchtig moment voor een glimlach toen Wannes het publiek vroeg bij welke familie de vibrafoon hoorde. Het verkeerde antwoord leverde hem rode oren op, maar ook een spontane lach. Tim Van Oosten speelde het instrument met finesse, en het moment brak even de ernst van de set zonder de sfeer te verliezen.

    Naarmate het concert vorderde, groeide de intensiteit. De laatste nummers, waaronder ‘Duizend Soldaten’ van Willem Vermandere, ‘Naar De Wuppe’ en ‘Bouwt Ip Mie’, sloten de avond af met een gevoel van berusting en verbondenheid. Het applaus dat volgde was lang en warm, een wederzijds gebaar tussen band en publiek.

    Het optreden in CC Muze toonde dat ‘Het Langste Jaar’ meer was dan een reeks liedjes. De muziek van Het Zesde Metaal raakte, omdat ze eerlijk was, en de zaal bood de geborgenheid die dat gevoel nodig had.

    Foto’s (c) Vic Geurts

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleParels van de Popmuziek: Het verhaal achter Japan – ‘Nightporter’
    Next Article Supafly Festival 2025: Neo-Soul, R&B, Hip-Hop en Jazz in PAARD

    Related Posts

    Supafly Festival 2025: Neo-Soul, R&B, Hip-Hop en Jazz in PAARD

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Japan – ‘Nightporter’

    Album recensie overzicht: Perturbator, NEEB en meer

    Alle vacatures op een rij, KLIK HIER
    of neem direct contact op via Messenger:

    Maxazine In Andere Landen:
     

    Navigatie
    • België Nieuws
    • België live
    • Interviews België
    • Belgen bij de buren
    • CD Recensie

    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.