Sommige artiesten komen het podium op met een stem. Anderen, zoals P. Bailey, brengen hun ziel mee. Met een indrukwekkend bereik van vijf octaven en muzikale wortels die continenten overspannen, is P. Bailey een zanger, songwriter en verhalenverteller wiens muziek tijdzones en trends overstijgt. over de gangen van een Britse basisschool tot internationale hitlijsten en sync-plaatsingen wereldwijd, vertelt hij zijn verhaal over passie, doorzettingsvermogen en puur talent.
We spraken met P. Bailey om zijn reis te volgen, van vroege invloeden en doorbraakmomenten tot de hardverdiende wijsheid van een artiest die nog steeds zingt met hetzelfde vuur dat hem decennia geleden voor het eerst deed oplaaien.
Van het Verenigd Koninkrijk naar Canada: een ziel ontwaakt
De muzikale wortels van P. Bailey beginnen aan deze kant van de Atlantische Oceaan, geboren in het Verenigd Koninkrijk tijdens de vroege dagen van een culturele revolutie. “De Britse muziekexplosie begon toen ik daar woonde”, herinnert hij zich. “Het was mijn vroege invloed, het geluid dat me uiteindelijk naar Canada bracht.”
Maar het waren niet alleen de Beatles of Rolling Stones die hem vormden. Het was iets meer zielvoller, grimmiger, dieper. “Motown en Muscle Shoals, hun ziel sprak tot mij en mijn ziel”, zegt hij. “Het beroerde me alsof ik een ervaring uit een vorig leven beleefde. Het voelde zo vertrouwd, alsof het al deel van me uitmaakte”.
Een cruciaal moment op de basisschool maakte het verschil. Tijdens een muziekles liep de directeur onverwacht binnen. Bailey dacht dat hij in de problemen zat. Na de les, met zijn hart dat bonkte, wachtte hij om berispt te worden. In plaats daarvan keek zijn lerares, juffrouw Johnston, hem in de ogen en zei: “Je bent echt goed. Je zou dit pad moeten volgen”. Haar geloof, en dat van zijn muziekleraar, was de vonk die nooit doofde.
De stem binnenin: bereik opbouwen en een geluid vinden
Zonder formele training ontwikkelde P. Bailey een verbluffend vijf-octaaf bereik door te luisteren, na te bootsen en onvermoeibaar te oefenen. “Ik luisterde naar mijn favoriete platen en bootste zowel mannelijke als vrouwelijke artiesten na totdat ik het bereik had”, legt hij uit. “Ik werkte er hard aan”. Stevie Wonders ‘Songs in the Key of Life’ werd een persoonlijke maatstaf. Michael Jackson? “Vanaf het moment dat hij in de scène stapte, wist ik dat hij geweldig zou worden”, zegt Bailey.
Zijn stem, vaak vergeleken met Ron Isley, draagt een zijdeachtige zachtheid en emotionele korreligheid die recht door je heen snijdt. “Geweldige vergelijking”, zegt hij. “Ik hield van de Isley Brothers, Rons stem had die diepte, dat gevoel. Ik luisterde vroeger veel naar hen”. Bailey schrijft vanuit zowel persoonlijke ervaring als universele waarheden. “Soms gaat het over liefde, soms over verlies. Maar het is altijd echt”, zegt hij. Zijn nummer ‘Melody’ is een uitblinker in zijn oeuvre, een showcase van zowel vocale acrobatiek als rauw emotioneel verhaal vertellen. “Ik raakte een paar gekke noten op dat nummer”, lacht hij.
Genres doorbreken
Een van de meest surrealistische momenten in zijn carrière kwam onverwacht. Een track die hij had geschreven, ‘Part-Time Lover’, werd gesampled door Rick James voor de film ‘Colours’. “Het was gek”, zegt hij, nog steeds met een zweem van ongeloof. “Ik ontmoette de band in een nachtclub in Montreal en gaf hen mijn demo. We bleven zes maanden in contact, maar ik had geen idee dat Rick luisterde, totdat de sample opdook in de filmsoundtrack.”
Een ander keerpunt kwam met zijn house-track ‘Get On Board’, die klom naar nummer 3 in de Britse hitlijsten en hem een award opleverde. “Ik begon met house-muziek, maar ik was altijd een urban-zanger in mijn hart”, zegt hij. “De producer nam mijn R&B-nummer en veranderde het in een house-track. Ik was toen nieuw in house, maar ik werd verliefd op het genre, vooral het soulvolle spul.”
Bailey bleef zijn muzikale palet uitbreiden met samenwerkingen, meest opmerkelijk met Walter P.P.K en producer DJ Robby Demlakian, die hij ontmoette tijdens het draaien van een film. Hun creatieve chemie bracht R&B in een nieuwe, dansklare dimensie.
Wereldwijd gaan: deals, syncs en ziel over grenzen
Met muziek gelicentieerd voor film, tv en zelfs danswedstrijden, is Bailey een gewilde naam geworden in de sync-wereld. “Ik ben altijd op zoek geweest naar plaatsingen, dus ik was blij met de kansen”, zegt hij. “Ik hou van dit medium en ik ben altijd op zoek naar relaties met music supervisors of sync-agenten”.
Hij heeft deals getekend in Afrika, Italië, China en Zuid-Korea, een bewijs van zowel zijn aanpassingsvermogen als zijn wereldwijde aantrekkingskracht. Maar het navigeren over internationale wateren is niet zonder vallen en opstaan geweest. “Naar Midem gaan en werken met Global Soul leerde me veel”, legt hij uit. “Niet alle overeenkomsten zijn gelijk. Juridisch advies krijgen, leren onderhandelen, het is een leercurve geweest”. Bij het schrijven voor sync verschuift Bailey zijn lyrische lens. “Het enige verschil zit in de thema’s. Ik houd het universeel, geen persoon, plaats of ding, zodat het in verschillende contexten past. Op die manier werkt het nummer voor sync en voor singles of albums”.
Nieuwe vibes, tijdloze gevoelens
P. Bailey’s recente single ‘Catching Feelings’ werd geboren uit een vibe en een gesprek. “Het nummer kwam gewoon tot leven”, zegt hij. “Een beroemde acteur vertelde me zelfs dat het een geweldig nummer is. En een hoop danscrews wilden er choreografie op maken. Dat voelde goed”. De bijbehorende video sist van energie en beweging. “Ik liet de dansers gewoon hun ding doen”, voegt hij toe. “Zij brachten het tot leven”.
Dan is er ‘Just For You’, een diep emotioneel nummer geïnspireerd door het verlies van een geliefde. “Ik was verwoest”, zegt Bailey, zijn toon verzachtend. “Daar kwam de inspiratie vandaan. Het is niet mijn nieuwste, maar het is een van mijn eerlijkste”. Hoewel hij openstaat voor het verkennen van nieuwe stijlen, focust hij zich nu op het houden van dingen ’traditioneel’, een terugkeer naar de wortels die het allemaal begonnen.
Nalatenschap, grounding en de ziel die blijft
Terugkijkend is P. Bailey’s trotste moment geen hitpositie of award. Het is zijn uithoudingsvermogen. “Dat ik er nog steeds ben, dingen doe in een moeilijke scene die je blijvend dwingt om jezelf aan te passen, dat is iets waar ik trots op ben”. Zijn definitie van succes is in de tijd dan ook veranderd. “Het is doen wat je liefhebt, ongeacht de moeilijkheden”, zegt hij. “Want dit is waarvoor ik vanaf dag één geboren ben”.
Wanneer de industrie overweldigend overkomt, gaat hij terug naar het begin. “Luisteren naar mijn favoriete platen, dat is wat me grond geeft en inspireert”. Gevraagd wat hij wil dat luisteraars voelen na het horen van zijn muziek, pauzeert hij. “Heb daar eigenlijk nooit over nagedacht”, geeft hij toe. “Maar misschien, hij deed wat hij liefhad. Of hij nu geld verdiende of niet, hij deed het uit liefde voor het allemaal”. En de uitspraak die hem al jaren volgt, “Je vergeet zijn ziel niet”? “Als je me niet voelt wanneer je luistert”, zegt hij, “dan heeft het je niet geraakt. Ik probeer je ziel te raken. Dat is de missie. Ik doe het alleen met hart en ziel”.