Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juni 16
    Trending
    • RetRock liet Waalwijk dansen en rocken
    • Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim
    • Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer
    • New Model Army zet Muziekgieterij in vuur en vlam
    • Boyce Avenue zorgt voor een sfeervol optreden in Amsterdam
    • Arrested Development nog steeds pure magie
    • Album recensie overzicht: Omar, Jimmy Barnes en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 13 Juni 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Sharon Van Etten & The Attachment Theory
    CD Recensie

    Sharon Van Etten & The Attachment Theory

    By Jan Vranken14 februari 2025

    Er is een passage in Tommy Wieringa’s ‘Dit zijn de namen’ waar de hoofdpersoon door de eindeloze steppe dwaalt, op zoek naar verbinding in een wereld die steeds kouder wordt. Het is precies die zoektocht die Sharon Van Etten verklankt op haar zevende album, een plaat die klinkt als een nachtelijke rit door verlaten industriegebieden, waar het enige licht komt van knipperende synthesizers en gebroken neonreclames.

    Met ‘Sharon Van Etten & The Attachment Theory’  heeft ze iets gedaan wat weinig artiesten op het hoogtepunt van hun carrière durven: de teugels volledig uit handen geven. Na jaren van zorgvuldige klank architectuur heeft ze het stuur overgedragen aan haar bandleden – Jorge Balbi op drums en machines, Devra Hoff op bas, en Teeny Lieberson achter de synths. Het resultaat is even ontwrichtend als bevrijdend.

    Openingstrack ‘Live Forever’ zet meteen de toon: doem-synths snijden door de stilte als koplampen door mist, terwijl elektronische ruis opstijgt als stoom van warm asfalt. Dit is niet meer de Van Etten van de verstilde folk-jaren, zelfs niet die van het doorbraak album ‘Remind Me Tomorrow’. Dit is een artiest die, als een personage uit Marieke Lucas Rijneveld’s ‘De avond is ongemak’, de chaos omarmt om er iets nieuws uit te scheppen.

    ‘I Can’t Imagine’ en ‘Southern Life’, beide ontstaan tijdens geïmproviseerde jamsessies in de woestijn, laten horen wat er gebeurt als Van Etten zich werkelijk overgeeft aan samenwerking. De eerste track pulseert met post-punk energie die doet denken aan de beste momenten van The Sound, terwijl de tweede wegzinkt in een groove die even hypnotiserend is als een eindeloze snelweg bij nacht. Het emotionele hart van het album is ‘Afterlife’, geschreven na Van Etten’s vriendschap met een terminaal zieke fan. Het is een nummer dat doet wat Connie Palmen deed in ‘I.M.’ – het maakt verlies tastbaar zonder sentimenteel te worden. “Turned me inside out and now I find/I want to see you in the afterlife”, zingt Van Etten, haar stem tegelijk breekbaar en onbreekbaar.

    De arrangementen zijn gespierder dan ooit. ‘Idiot Box’ rijdt op een gitaarlijn die zo uit een New Order-plaat had kunnen komen, terwijl het nummer onze smartphoneverslaving fileert. ‘Somethin’ Ain’t Right’ bonkt met de urgentie van vroege Talking Heads, Van Etten’s stem snijdt door de mix als xenon licht door regen. Zelfs in de rustiger momenten, zoals het dromerige ‘Fading Beauty’, voel je de collectieve visie van de band.

    Het album sluit af met ‘I Want You Here’, een liefdesverklaring voor het einde der tijden. ‘And I want you here/Even when I feel like a curse/And I want you here/At the edge of the earth,’ gilt Van Etten, en het klinkt als een manifest van afhankelijkheid én onafhankelijkheid – het geluid van iemand die heeft geleerd dat echte kracht schuilt in het durven loslaten. Dit is Van Etten’s meest collaboratieve werk tot nu toe, maar paradoxaal genoeg ook haar meest eerlijke. Door controle op te geven heeft ze een nieuwe vrijheid gevonden, eentje die haar in staat stelt de donkerste hoeken van haar psyche te verkennen terwijl ze toch koers houdt. Zoals bij de beste roadtrips gaat het niet om de bestemming maar om de reis – en wat voor een reis is dit. ‘Sharon Van Etten & The Attachment Theory ‘ bewijst dat soms het moedigste wat een artiest kan doen is het stuur delen. Een verbazingwekkende evolutie die niet aanvoelt als een zijweg, maar als het ontdekken van een nieuwe versnelling.(8/10)(Jagjaguwar, 2025)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGino Vannelli – The Life I Got (To My Most Beloved)
    Next Article Van Droomproject naar Valentijnsverrassing: Robert Jan Stips’ Nieuwe Muzikale Romance

    Related Posts

    RetRock liet Waalwijk dansen en rocken

    Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim

    Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer


    RSS Muzikantenbank
    • Zangeres zoekt een band
    • Zangeres zoekt gitarist(e)
    • Gitarist gezocht!
    • Need Zangeres ready to REALLY dp smtg worthwhile
    • FunkaSoul zoekt muzikanten 💥
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.