Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, juli 15
    Trending
    • sombr naar AFAS Live
    • Alter Bridge naar Ziggo Dome
    • Lorna Shore naar AFAS Live
    • Queens of the Stone Age naar Carré
    • Kendrick & SZA ontpoppen zich als supersterren met Grand National Tour in ArenA
    • Lollapalooza Berlin viert 10-jarig jubileum met 60.000 bezoekers per dag
    • Rinus Gerritsen: Van Golden Earring naar Supersister, de kunst van opnieuw beginnen
    • Kokoroko – Tuff Times Never Last
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Raye – My 21st Century Blues
    CD Recensie

    Raye – My 21st Century Blues

    By Annika Jansen24 januari 2023

    De Britse Raye doet al een tijdje mee op het hoogste niveau van de popmuziek. Toch is haar naam bij velen nog onbekend. Daar wil ze nu verandering in brengen met debuutalbum ‘My 21st Century Blues’.

    Rachel Agatha Keen, Raye, heeft vooral naam gemaakt voor zichzelf als zangeres op danceplaten. Zo zijn haar vocalen te horen op ‘By Your Side’ van Jonas Blue, ‘You Don’t Know Me’ van Jax Jones en ‘Stay (Don’t Go Away)’ van David Guetta. Toch gaat ze solo een andere kant op.

    Naast haar vocalen heeft Raye ook als songwriter al genoeg hits op haar naam staan. Zo schreef ze onder andere voor John Legend, Ellie Goulding, Little Mix, Zara Larsson, Mabel en zelfs Beyoncé. Ze heeft al miljoenen streams op haar naam staan, maar haar label vond het nog geen tijd voor een soloalbum. Dit voelde voor Raye als opgesloten zitten in de muziekindustrie. Over deze moeilijke jaren heeft ze ‘Hard Out Here’ geschreven. Een waarschuwing voor beginners in de muziekindustrie.

    Origineel aan Raye zijn de onderwerpen van haar nummers. Zo vertelt ‘Black Mascara’ haar eigen ervaring met spiking, het drogeren van andermans drankje. Helaas een veel te actueel thema. Middels een simpele dancebeat is dit nummer zo geproduceerd alsof je zelf in de club staat. Slim, maar of de boodschap aankomt, is nog maar de vraag.

    Raye wisselt haar nummers af tussen upbeat en wat langzamer. Ook op hetzelfde nummer. Dit kan goed werken, zoals op ‘Escapism’, of niet, zoals op ‘Environmental Anxiety’. Alhoewel dit laatste vooral komt door de irritant vervormde kinderstem die gedurende het hele nummer op de achtergrond te horen is. Crazy Frog is er jaloers op, maar afwezigheid was beter geweest.

    En dan is ook de gitaar van de partij. Op ‘Mary Jane’ lijkt het album ineens een lichte rock ‘n’ roll-kant op te gaan. Verrassend en goed uitgevoerd, maar het past niet bij het totaalplaatje. Het is daarom de uitschieter van ‘My 21st Century Blues’. Maar zo’n verrassende uitschieter had het album ook wel nodig. Raye heeft al een behoorlijk oeuvre op haar naam staan, maar solo weet ze nog niet precies welke richting ze op wil. En dat is te horen. Het album gaat muzikaal alle kanten op.

    De mix aan genres is compleet als Raye de laatste paar nummers op ‘My 21st Century Blues’ weer richting popmuziek gaat. Zo laat ze op nummers als ‘Five Star Hotels’, ‘Worth It’ en ‘Buss It Down’ horen dat er ook een popartiest in haar schuilt. Maar de dance- en R&B-nummers die het album openen, blijven het beste.

    Al met al heeft Raye een goed debuut afgeleverd. Het had eerder uitgebracht mogen worden, mede zodat de Britse haar eigen muzikale weg al verder had kunnen belopen, maar het mocht niet zo zijn. Nu is er dan ‘My 21st Century Blues’. Een album dat in het teken staat van haar goede en slechte ervaringen in de 21e eeuw. Dat ze nog geen grote naam is, bewijst ze door een aftiteling aan haar album te plakken: “Bedankt voor het luisteren”. Wie weet wat ze nog bereikt, maar het is hopen dat deze bescheidenheid blijft, want die siert dit album enorm. (7/10) (Human Re Sources)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip dinsdag 24 januari: Dropkick Murphys @ Rockhal
    Next Article Krezip kondigt nieuw album aan.

    Related Posts

    Alter Bridge naar Ziggo Dome

    Lorna Shore naar AFAS Live

    Queens of the Stone Age naar Carré


    RSS Muzikantenbank
    • Innocence is op zoek naar een gitarist
    • SOUL SESSIONS Ltd zoekt 2e leadzangeres
    • Second The Band zoekt een nieuwe drummer!
    • Gitarist zoekt muzikanten/band met niveau en plezier – Omgeving Arnhem/Nijmegen
    • Drummer en Bassist zoeken band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.